סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אסור להיות כפוי טובה!

הרב דב קדרון

גיטין סא ע"א

 

תנו רבנן: מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל, ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל, וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל, מפני דרכי שלום.

הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה יורה דעה ח"ב סימן קל) נשאל לגבי גיורת שמתנהגת בדת ישראל והייתה מרוחקת מאביה ואמה הנכרים מעת שנתגיירה במשך עשרים שנה, אף שהם בעיר אחת, ועתה נחלתה אמה הנכרית ומבקשת שתבוא היא עם בניה לראותה כי מתגעגעת מאד לראות את נכדיה.

על פי המבואר בגמרא, שמבקרים חולים גוים וקוברים מתים גוים, הוא פסק שבוודאי מותר לה לבקר את אימה, כדי שלא יאמרו ח"ו על דיני התורה שהם לא ביושר.

והוסיף שלמרות שעל פי ההלכה ניתק הקשר בין הילד שהתגייר לבין הוריו, שהרי גר שנתגייר כקטן שנולד, ולמרות שגוים לא מצווים במצוות כיבוד אב ואם, יש גם להם איסור להיות כפויי טובה, כמו שמצינו בדברי אגדה שהקפיד הקדוש ברוך הוא על אדם הראשון וכן על ישראל, וזהו איסור השווה בין לישראל בין לגוים. הסיבה שהאיסור להיות כפוי טובה לא נמצא ברשימת המצוות, היא משום שכל המדות הרעות לא נאסרו במפורש, אף שהם דברים מאוסים ומגונים, אך הם חיובים הכרחיים, ונענשים על זה בין יהודים ובין גוים. וענין מצות כבוד אב ואם הוא גם כדי שלא יהיה הבן כפוי טובה. וזהו מקור דברי הרמב"ם (הלכות ממרים ה,יא) שהגר אסור לקלל אביו הגוי ולהכותו, ולא יבזהו כדי שלא יאמרו באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה שהרי זה מבזה אביו, אלא נוהג בו מקצת כבוד. וכן אותה אשה חייבת לנהוג מקצת כבוד בהוריה הגוים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר