סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ההבדל בין "שילוח" ל"גירוש"

הרב דב קדרון

גיטין סג ע"א

 

אם תפקידו של שליח לא מאפשר לו לחזור למשלח ולומר לו: "עשיתי שליחותך" אזי אין תוקף לשליחותו, כמו שכותב רש"י ש"שליחות שאינה ראויה לחזור ולהגיד אינה שליחות". לעומת זאת אשה שיוצאת בגירושין אינה חוזרת לבעלה, כי לשון "גירושין" משמעותה שילוח שאינו חוזר, שהרי אשה שלא מבינה שהתגרשה וחוזרת לבעלה אינה יכולה להתגרש (יבמות קיג,ב).

על פי זה ביאר ר' יעקב מליסא זצ"ל (נחלת יעקב שמות יא, ב) את מה שאמר ה' למשה על פרעה (שמות ו, א): "כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ", כי פרעה הסכים בהתחלה שעם ישראל יצא רק לזמן קצר ויחזור, כמו שאמר לו משה רבנו ע"ה שילכו לשלושה ימים, ועל זה אמר פרעה (שמות יב, לא): "לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה' כְּדַבֶּרְכֶם", כלומר שתלכו ותחזרו. וכן נאמר (שמות יב, לג): "וַתֶּחֱזַק מִצְרַיִם עַל הָעָם לְמַהֵר לְשַׁלְּחָם מִן הָאָרֶץ", לשון "שילוח", כלומר שילכו ויחזרו, כמו שליח.

אולם לאחר מכן נאמר (שמות יב, לט): "כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם", כמו לשון גירושין, ומשמע שגרשו המצריים לישראל באופן שלא ישובו שוב, כאילו אמרו שאין רצונם שיהיו שוב במצרים.

כלומר שהתקיימו שני השלבים שאמר ה': "ישַׁלְּחֵם" ו"יְגָרְשֵׁם".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר