סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

קידושין ל ע"ב

 

תלמוד בבלי קידושין ל, ב:

"ללמדו אומנות. מנלן? אמר חזקיה, דאמר קרא: ראה חיים עם אשה אשר אהבת, אם אשה ממש היא - כשם שחייב להשיאו אשה, כך חייב ללמדו אומנות, אם תורה היא - כשם שחייב ללמדו תורה, כך חייב ללמדו אומנות. ויש אומרים: אף להשיטו בנהר. מאי טעמא? חיותיה הוא. רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמדו אומנות - מלמדו ליסטות. ליסטות ס"ד? אלא, כאילו מלמדו ליסטות. מאי בינייהו? איכא בינייהו, דאגמריה עיסקא".

רש"י קידושין ל, ב:

"עיסקא - אם למדו סחורה לת"ק הרי למדו חיים לרבי יהודה דאתי לטעמא אומנות דוקא דכמה פעמים שאין לו במה לעשות סחורה ועומד ומלסטם".

עולה מפירוש הסוגייה שלדעת הבבלי אומנות (מלאכת כפיים) היא צורך שהרי המחלוקת היא האם מסחר ממלא את הצורך (תנא קמא) או שבמקרה שמלמדו מסחר צורך זה אינו מתמלא.

על כל פנים לדעת הירושלמי (כמו שהדברים באים לידי ביטוי בדברי רבי ישמעאל) אומנות הינה בדרגה גבוהה הרבה יותר. אומנות הינה ערך.

תלמוד ירושלמי קידושין א, ז:

"ללמדו אומנות תני רבי ישמעאל [שם ל יט] ובחרת בחיים זו אומנות". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר