סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר לאח צעיר להתחתן קודם?

הרב דב קדרון

קדושין סד ע"ב

 

אדם שיש לו בת גדולה ובת קטנה, ואמר שקידש את בתו, מן הסתם כוונתו לבתו הקטנה, כי היא ברשותו לקדשה, ולא התכוון לבתו הגדולה שכבר יצאה מרשותו.

מכאן הביא הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה אה"ע ח"ב סי' א') ראיה לגבי אח צעיר שנזדמן לו שידוך הגון, ואבי הכלה רוצה דווקא שיתחתן תיכף ולא יחכה עד שיזדמן לאחיו הגדול שידוך, משום שרוצה שיישא קודם שימלאו לו עשרים שנה, והאח הגדול מצטער מזה, והשאלה הייתה האם רשאי האח הצעיר "לעקוף" את אחיו הגדול, ולהתחתן תחלה, ואם האב רשאי לעזור לצעיר כדרך האב לבנו.

מסוגיית הגמרא כאן מוכח שמי שעליו מוטלת המצווה צריך לקיים את מצוותו ולא להתחשב באחרים הגדולים ממנו, ולכן חייב האח הצעיר להתחתן ואינו צריך להתחשב באחיו היותר מבוגר.

גם לגבי שתי אחיות, למרות שתוספות (לעיל דף נב) כתבו בשם רבנו תם שמן הסתם האחות הגדולה מקודשת, כפי שאמר לבן "לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה", פשוט שאינו משום איסור, אלא משום שכן דרך העולם שלא יקדשו הצעירה קודם הגדולה.

לכן למסקנתו: "ברור שאח הצעיר אין לו להמנע מלישא בשביל אחיו. ומה שאומר אחיו שהוא צער גדול מזה שישא הצעיר, אדרבה אסור לו להצטער מאיסור קנאה, והאב רשאי לעזור לבנו הצעיר, אך אם אומר האב שחושש שיחלה בנו הגדול מזה אין לו לעזור, אבל אין לאסור להצעיר אף באופן זה". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר