סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

עם ישראל היה ויהיה מיוחס

הרב דב קדרון

קדושין סט ע"א

 

עשרה יוחסים עלו מבבל. כאשר עזרא העלה איתו את העם מבבל, הוא ווידא שאלו שיישארו יהיו כולם מיוחסים, אבל בין אלו שעלו איתו לבנות את בית המקדש השני היו הרבה פסולי חיתון.

על פי זה מסביר המשך חכמה (בראשית לה, יב) מדוע בהבטחת הקב"ה לאברהם ויעקב נאמר "לזרעך אחריך" (בראשית יז, ז), ואילו בהבטחה ליצחק כתוב רק "לזרעך" (שם כו, ג - ד) בלי "אחריך".

זאת משום שבית המקדש הראשון היה כנגד אברהם, בית המקדש השני, כנגד יצחק, ובית המקדש השלישי כנגד יעקב, והיה הבדל בייחוס של עם ישראל בין זמן הבית הראשון, שאז היו כולם מיוחסים, לבין זמן הבית השני, שאז לא היו מיוחסים, ובזמן הבית השלישי יהיו שוב מיוחסים כמו בזמן בית ראשון.

בבית ראשון עלו כולם מיוחסים ממצרים, וכמו שנאמר בפרשת פינחס שחתם הקב"ה את שמו בשבטים והתייחסו לבית אבותם. וכן בבית שלישי כתוב "וישב מצרף ומטהר כסף" (מלאכי ג, ג), שיטוהרו וינוקו מהפסולים. אבל בבית שני, הלא עזרא נטל את כל הפסולים מבבל ובא איתם לארץ, וכתוב "ואלה העולים מתל מלח וגו' ולא יכלו להגיד בית אבותם" (עזרא ב, נט), לכן לגבי יצחק, שתקופת בית שני הייתה כנגדו, כתוב "לזרעך אתן את הארצות וכו'" (בראשית כו, ג - ד), ולא נאמר "אחריך", ואילו לגבי אברהם ויעקב נאמר "לזרעך אחריך", כי בתקופות שכנגדם כל עם ישראל היו ויהיו מיוחסים בשלמות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר