סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"חומר בנדרים מבשבועות חומר בשבועות מבנדרים"
מעלתה של שבועה


בפרשת מטות נאמר (במדבר ל, ג) "איש כי ידור נדר לה' או השבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה". והנה יש להבין מפני מה על נדר נאמר 'נדר לה'', ואילו על השבועה הוזכר 'לאסור איסר על נפשו', וכי הנדר נחשב יותר מן השבועה?

וביאר הגאון רבי שלמה קלוגר ("אמרי שפר" על התורה, שם) כי בשבועה אף שאפשר להישאל עליה מכל מקום יש מעלה למי שלא נשאל עליה. שכך מצינו (כתובות עז, ב) אצל רבי יהושע בן לוי שנשבע שלא יצא מגן עדן. ואמר הקב"ה שיבדקו אם מעולם לא נשאל על שבועתו – שאם אכן כך יימצא, יקיימו אף את שבועתו הזו. וכך הוה שבדקו ומצאו שמעולם לא נשאל על שבועה ונשאר בגן עדן – אליו נכנס בחיים חיותו. אך לגבי נדרים לא מצינו מעלה כזו שלא להישאל על נדר, אם כי נראה בוודאות שבנדרי מצוה יש מעלה כזו לא להישאל עליהם.

ולפי דברים אלו מתבאר הפסוק כמין חומר, "איש כי ידור נדר לה'" – הנודר נדר מצוה, "או השבע שבועה לאסור איסר על נפשו" – אף הנשבע שבועה כל שהיא, "לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה" – יראה שלא לחלל דבריו אף בדרך היתר שמעלה יתירה היא לא להישאל כלל על כל שבועה או על נדרי מצוה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר