סקר
מסכת בבא קמא:





 

מי שפגע במכונית בשבת פטור

הרב דב קדרון

בבא קמא לד ע"ב

 

אדם שהדליק את גדישו של חברו בשבת – פטור מלשלם על הנזק, מפני שהמעשה שעשה מחייב אותו עונש חמור יותר על חילול השבת, והעונש החמור פוטר אותו מהעונש הקל יותר של תשלום ממון.

על פי זה פסק הרה"ג אברהם צבי הכהן שליט"א (בכתב העת שערי הוראה ב, תשס"ד, נט – סב) לגבי אדם שהחנה את מכוניתו בערב שבת בחיפזון בצורה לא תקינה, ורכב שנסע בשבת נתקל בו, והנהג הפוגע השאיר פתק עם פרטי ההתקשרות איתו על הרכב, ונשאלה השאלה האם מותר לבעל הרכב הנפגע לפנות לבעל הרכב הפוגע וליהנות מחילול השבת שעשה באמצעות כתיבת הפתק.

הוא פסק שאילו היה קורה דבר כזה באמצע השבוע היה חייב הנהג הפוגע לשלם, למרות שהנפגע החנה את מכוניתו באופן לא תקין, משום שנהג הנוהג במכונית הוא אדם המזיק, והאחריות מוטלת עליו להתבונן ולהימנע מלהזיק.

אולם מכיוון שהמקרה הזה קרה בשבת, על פי הדין המופיע במשנה הנהג פטור מלשלם, כיוון שבכל פעם שהוא מפעיל את מנוע המכונית הוא מבעיר אש, וחילול שבת זה פוטר אותו מתשלום על הנזק שעושה באותה שעה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר