סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי עדיף: תור או בן יונה?

הרב דב קדרון

בבא קמא צג ע"א

 

אמר רבי אבהו: לעולם יהא אדם מן הנרדפין ולא מן הרודפין, שאין לך נרדף בעופות יותר מתורים ובני יונה, והכשירן הכתוב לגבי מזבח.

המהר"ל מפראג מסביר שמי שרודף זהו סימן שהוא טבוע בגשמיות ואינו מצליח להתעלות מעל העניינים של העולם הזה, ולכן אינו קרוב לקב"ה שהוא כולו רוחני, אבל מי שנרדף הוא יוצא מגדר העולם הזה הגשמי, ובחר בו הקדוש ברוך הוא.

לגבי אשה יולדת נאמר שצריכה להביא (ויקרא יב, ו): "בֶן יוֹנָה אוֹ תֹר לְחַטָּאת", וכותב על כך בעל הטורים שבכל מקום בתורה כאשר מביאים שני תורים או בני יונה, מקדים תורים לבני יונה, חוץ מכאן, שמביאה רק אחד, לכן יש עדיפות להביא יונה ולא תור, כי כאשר תור נלקח בן זוגו מתאבל עליו ולא מזדווג לבן זוג אחר.

וביאר הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (אילת השחר ויקרא יב, ו) שככל שדבר מסוים יותר טוב בטבעו כך הוא יותר ראוי למזבח, לכן כאשר מביאים שני עופות, אחד לעולה ואחד לחטאת, יש עדיפות לתורים יותר מבני יונה, שהרי הם מן הנרדפין ולא מן הרודפין, כמו שאמרו בגמרא שאין לך נרדף בעופות יותר מבני תורים ובני יונה, וכיון שבתור הוטבעה מדה טובה שמתאבל על בן זוגו, לכן יש עדיפות לתורים יותר מבני יונה, אבל יולדת שמביאה רק אחד, ואם תביא תור, זה יגרום לעיגון, בא הכתוב ללמדנו שלא לצער עוף שיש בו את המעלה הזאת, ועדיף להקריב עוף שלא יהיה לו צער, לכן יש להקדים את הבן יונה לפני התור כי הבן יונה לא מצטער ולוקח בן זוג חדש מה שאין כן התור, וזה בא ללמד אותנו עד כמה צער העיגון גדול, ואיזה חסד גדול הוא לדאוג שלא יהיה שום אדם בעיגון:

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר