סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע לא לגדל חית מחמד?

הרב דב קדרון

בבא קמא קא ע"א
 

בגמרא מדובר על קוף שצבע צמר, שזו כמובן תופעה לא רגילה, ובעניין הזה מציע בעל ספר עלי תמר (מגילה ד, א) שמכיוון שעל פי גישת חז"ל אין טעם בגידול של חיות מחמד ללא תועלת, כמו שאמרו במדרש (קהלת רבה פרשה ו( על הפסוק (קהלת ו, יא): "כִּי יֵשׁ דְּבָרִים הַרְבֵּה מַרְבִּים הָבֶל": "כגון מגדלי קופות וחתולות וחולדות הסנאין ואדני שדה וכלב הים, מה אית להון הנייה מניהון", כלומר אין טעם בגידול חיות כאלו שאין הנאה מהן, אלא רק אפשרות של נזק או פציעה. כך גם מובא בספר מדרש הגדול (במדבר יג, לב): "מי שמגדל אוזין ותורנגלין וטווסין, אף על פי שהן מבקשין לאכול יש בהן מאכל, אבל המגדל קוף או כלב אין בו מאכל, ולא עוד אלא שהן מבקשין לאכול, הרי עליו הוא אומר כי יש דברים הרבה מרבים הבל מה יותר לאדם".

משום כך ייתכן שלשם קבלת מעט פיצויים היו מגדלי הקופים מלמדים אותם לעשות מלאכות פשוטות, כדי שלא יהיה גידולם לשווא, והוא מצטט מקורות נוספים מדברי חז"ל שבהם דיברו על קוף שעושה מלאכות שונות.

סיבה אחרת להסתכלות השלילית על מגדלי חיות מחמד כותב בעל ספר חסידים (סימן אלף לח): "יש דברים הרבה מרבים הבל (קהלת ו' י"א) זה המגדלים עופות לנוי ולקילוס, ומה שמוציא עליהם היה לו לתת לעניים". וכותב בעל שו"ת אפרקסתא דעניא (חלק א סימן קסג) שכנראה על דרך זו היא כוונת המדרש הנ"ל, שיש בזה שימוש לא ראוי במשאבים שהיו יכולים להינתן למטרה נעלה יותר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר