סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"לאתפושי חפצא בידיה"
מדוע נשבע אליעזר בנקיטת חפץ?


בגמרא מבואר שדין זה שצריך להחזיק חפץ מצוה בידו בעת השבועה, נלמד מאברהם שהשביע את אליעזר ואמר (בראשית כד, ב) "שים נא ידך תחת ירכי". ופירש רש"י שם שכן הנשבע צריך שיטול בידו חפץ של מצוה כגון ספר תורה או תפילין. והמילה היתה מצוה ראשונה שהיתה לאברהם ולפיכך בה השביע את אליעזר. אלא שיש להבין, הלא אותה שבועה לא היתה בפני בית הדין, ומדוע צריך היה שתהא בנקיטת חפץ?

ותירץ הגאון הרוגאצ'ובי ("צפנת פענח" על התורה שם), שהלא אליעזר הלך לקדש אישה עבור יצחק – ואם כן שליחו של יצחק היה ולא של אברהם, וכיון שכך מה עניינו של אברהם להשביעו שבועה. ולכך יש לבאר שאברהם היה בענין זה בגדר בית דין למנות את אליעזר כשליחו של יצחק שיעשה שליחותו כראוי. וכיון שהיתה זו שבועה בפני בית דין, צריך היה לנקיטת חפץ.
 

תגובות

  1. כא חשון תשפ"א 06:49 הפירוש של ראב"ע | Sassi6

    הפירוש של ראב"ע מתאים לנאמר בפסוק "שים נא ידך תחת ירכי", כי על כן לפי רש"י צריך היה לכתוב "שים נא ידך בין ירכיי", מה גם שראב"ע מביא סימוכין לכך מארץ הודו בה היתה עבדות בזמנו של ראב"ע, והש"י יסייענו על מעשי רצונו, אמן

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר