סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה פירוש המילה "חמישית"?

הרב דב קדרון

בבא מציעא נד ע"א
 

יש כמה עניינים שבהם התורה מחייבת אדם להוסיף חומש על תשלום, כגון, מי שפודה את מה שהקדיש, מי שפודה מעשר שני שלו, זר שאכל תרומה בשוגג, ועוד.

רבי יאשיה ורבי יונתן חולקים האם החומש שהתורה חייבה הוא 20% מהסכום, או 25% מהסכום. כלומר: לדעת רבי יאשיה, תוספת החומש על סכום של 20 תהיה 5, ואילו לדעת רבי יונתן התוספת תהיה 4.

בעל הכתב והקבלה (ויקרא כב, יד) מסביר שלמילה "חמישית" יש שתי משמעויות: א. שם למספר סידורי, כמו "ובשנה החמישית". ב. מספר חלקי, כמו: "ונתתם החמישית לפרעה וארבע הידות יהיה לכם", כלומר חומש.

התנאים הנ"ל חולקים איך לפרש את ציווי התורה להוסיף חמישית, רבי יונתן מסביר שהכוונה היא לחומש, כלומר 20% מהקרן. לעומת זאת רבי יאשיה סבור שכוונת התורה היא למספר סידורי, דהיינו תוספת של 25% מהקרן, שכאשר היא מתווספת על ארבעת החלקים שהיו בקרן, היא נהיית החלק החמישי.

תגובות

  1. יד ניסן תשפ"ד 10:00 אבל במלכים, ו, לא | עלי

    לא וְאֵת פֶּתַח הַדְּבִיר עָשָׂה דַּלְתוֹת עֲצֵי שָׁמֶן הָאַיִל מְזוּזוֹת חֲמִשִּׁית, פירש"י :"האיל. אילי הפתח, הם המזוזות שמכאן ומכאן, עשויות עגולות, כמין אילים איליו ואילמיו (ספרים אחרים אלה ואלון) וכן בכל בנין יחזקאל, ספות הפתחים קרוים אילים. מזוזות חמישית. המפתן האחד, והמזוזות מכאן ומכאן שתים, הרי שלש, והמשקוף שעליו עשוי כשתים כזה. וזה השרטוט, כך שמעתי. ואני אומר, מזוזות חמישית, חמשה צלעות היו למזוזות, ולא היתה מרובעת, ואינו מדבר לא, במפתן, ולא במשקוף, שלא מצינו מפתן ומשקוף קרוין אילים." כלומר צורת הפתח לשיטתו היתה של מחומש. ואילו רס"ג סבר שהכוונה שהמזוזות היו באורך חמש אמות מהכותל עד הפתח, והיות שרוחב ההיכל היה 20 אמה ואורך כל מזוזה 5 אמות הרי שרוחב הפתח היה 10 אמות. ( ואילו בהמשך, כשכתוב בפס' לג:"וְכֵן עָשָׂה לְפֶתַח הַהֵיכָל מְזוּזוֹת עֲצֵי שָׁמֶן מֵאֵת רְבִעִית:" הוא כותב שהמזוזות היו באורך 4 אמות וכאילו כתוב 'אמות ארבע' במקום 'מאת רבעית' ולכן הפתח היה ברוחב 12 אמות ).

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר