סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

של מי היו העצמות היבשות?

הרב דב קדרון

בבא מציעא ע ע"ב
 

בגמרא יש מי שאומר שאסור מדרבנן לקחת ריבית מגוי, ויש מי שמתיר. על פי הדעה השנייה מקשים בתוספות (ד"ה תשיך לא):

וא"ת כיון דרבית עכו"ם שרי לאידך לישנא, למה לא חיה אותו שהלוה בריבית במתים שהחיה יחזקאל בבקעת דורא כדאמר בתרגום [ירושלמי] של והוה כד שלח פרעה.

וכותב על כך מהר"ץ חיות:

חפשתי בתרגום ירושלמי ריש בשלח וכן בתרגום יונתן ביחזקאל ולא מצאתי שם שום רמז מזה שבתוך המתים שהחיה יחזקאל היה אחד שהלוה ברבית.

אכן, בספר פרדס יוסף (שמות - הערות פרק יג הערת הגאון הצדיק ר' מנחם מענדיל אלטר זצ"ל האבדפ"ק פאביאניץ) מובא שהמילה "ירושלמי" ניתוספה בתוספות ממגיהים אחרונים, ובאמת נמצא דבר זה בתרגום מיוחד על פרשת בשלח ונדפס בכמה מחזורים אחר הקריאה לשביעי של פסח, וכך נאמר שם (מובא במחזור ויטרי הלכות פסח סימן קז):

מאתים אלף גברים משבט אפרים יצאו ממצרים שלושים שנים לפני הקץ של ה'. כולם היו בני חיל עם מגינים וכלי זין ורמחים, והם הם העצמות היבשות שהחיה ה' על ידי יחזקאל הנביא בבקעת דורא. ומאותן עצמות היו כלים ששתה בהם נבוכד נצר הרשע. ובשעה שהחיה ה' אותם על ידי יחזקאל הנביא, היו טופחים לו לאותו רשע על פיו וחיו וקמו על רגליהם. מחנות רבים. כולם קמו חוץ מאדם אחד שלא קם, מפני שנתן את כספו בנשך ובריבית. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר