סקר
האם אתה משתמש ב"מרגליות הים"?






 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב נוחם בלס, מכון הירושלמי

בבא-מציעא עה ע"א

 


ריבית דברים

בתלמוד בבלי (ב"מ עה, א) נאמר:

"תניא, רבי שמעון בן יוחי אומר: מנין לנושה בחבירו מנה, ואינו רגיל להקדים לו שלום שאסור להקדים לו שלום - תלמוד לומר נשך כל דבר אשר ישך - אפילו דיבור אסור".

מדברי הבבלי עולה שכל פעם שהלווה אינו רגיל להקדים שלום למלוה יהיה אסור ללווה לומר שלום מפני ריבית דברים.

לעומת זאת בתלמוד ירושלמי (ב"מ ה, ח) נאמר:

"רבי שמעון אומר קשה הריבית שאף שאילת שלום רבית לא שאל לו שלום מימיו ועל שלווה ממנו הקדים לו שלום הרי זה רבית".

מדברי הירושלמי עולה שמותר ללווה לומר שלום למלוה אלא אם כן מעולם לא אמר לו שלום.

לדעת הירושלמי הרגילות של אדם לומר מידי פעם שלום ולכן רק במקרה שזה ברור לכל שהוא לא אומר שלום לאדם זה רק אז הדברים נחשבים ריבית.

תגובות

  1. ה אייר תשפ"ד 09:53 שלום של חנופה ושקר | עלי

    לא רק במקרה הנ"ל אין אמירת השלום מורה על התעניינות אמיתית אלא בכל מקרה שאדם שאף פעם אינו מתעניין בשלום חבירו פתאום שואלו לשלומו, יש לחשוד שיש נגיעה מאחורי ההתעניינות הפתאומית. יש בכך צד של 'למדו לשונם דבר שקר' וחנופה ולכן הדבר אסור בהקשר רחב.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר