מותר לעבוד בעבודה מסוכנת?
הרב דב קדרון
בבא מציעא קיב ע"א
על הפסוק (דברים כד, טו): "בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ כִּי עָנִי הוּא וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ", אמרו חז"ל:
מפני מה עלה זה בכבש ונתלה באילן ומסר את עצמו למיתה - לא על שכרו?
ומכאן נלמד את החשיבות של תשלום לעובד בזמן.
מכאן גם למדו הפוסקים שמותר לאדם לעבוד בעבודה שיש בה חשש סכנה. כך פסק הנודע ביהודה (יו"ד תניינא סימן י) לגבי ציד, שאמנם אסור ליהודי לצוד חיות סתם לשם הנאה, כי יש בזה אכזריות, אבל אם אדם עוסק בכך לפרנסתו, מותר, אף על פי שיש במקצוע הזה סכנה.
כך פסק גם הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ חו"מ ח"א סימן קד) שמותר ליהודי להתפרנס ממשחק בכדור, למרות שקורה שאחד מכמה אלפי שחקנים מסתכן.
בעל ספר "אמרי אש" (יו"ד סימן נב) התיר ליהודי מחוסר פרנסה להשכיר עצמו לשכיר חרב ולהילחם לצד מלך זה, הנלחם במלך אחר, אף שהם זרים, ולא מעם ישראל, למרות שנכנס לסכנה.
אולם כאשר הוריו של אותו אדם מצטערים בכך שהוא מסתכן, פסק הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (מובא בחשוקי חמד יומא כא,א) שאסור לו לצער את הוריו, ואין לו להתעסק בדבר שיש בו סכנה, ולכן פסק לגבי אדם שהיה לוכד נחשים במקצועו, ואימו ציוותה עליו שיחדל ממקצוע מסוכן זה, שעליו לחדול מעיסוקו כדי לא לצער אותה.