יש גבול לצרות ולהסתר פנים
הרב דב קדרון
בבא בתרא כד ע"א
גוזל שמדדה ועדיין אינו יכול לעוף, אינו מדדה למקום שמשם אינו יכול לראות את הקן. לכן, כשגוזל נמצא בתוך שביל של כרמים, שהם מסתירים את הצדדים, לא ייתכן שבא ממקום אחר לכאן, שהרי אם יסובב את ראשו לא יוכל לראות את קינו.
האדמו"ר מגור בעל האמרי אמת (נצבים שנה תרצב) אמר שעל הפסוק במשלי (כז ח): "כצפור נודדת מן קנה כן איש נודד ממקומו", אמרו בתיקוני זוהר (כא ב) שזהו רמז לקדוש ברוך הוא, שגם כאשר הוא כביכול נודד ממקומו הוא עושה זאת באופן של ציפור נודדת מן קנה, והכוונה היא לכלל הנ"ל שציפור אינה מדדה למקום שאינה יכולה לראות משם את הקן, כלומר שגם כאשר יש הסתר פנים, והקב"ה כביכול נודד ממקומו, אין מסתירים פנים מן השמים אלא כפי מה שעם ישראל יכולים להתגבר ולא יותר מזה.
הוסיף בעל האמרי אמת שעל זה נאמר (דברים ל,ד): "אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלקיך ומשם יקחך", למה כתוב "משם"? אלא "משם" היינו שכאשר מגיעים עד מקום כזה שמשם ואילך אין יכולים כבר לראות הקן, אז בוודאי באה הישועה.
באופן דומה כבר אמר השפת אמת (תר"מ) ש"משם" יקבצך, הכוונה היא שגם בתוך הגלות ישנה נקודה שתצמח ממנה הישועה, כי הירידה עצמה גורמת לעלייה שבאה אחריה.