סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


כָּל הַגּוֹיִם נִקְבְּצוּ יַחְדָּו

עבודה זרה דף ב ע"א

 
"מיד מתקבצין ובאין עובדי כוכבים בערבוביא, שנאמר: (ישעיהו מג, ט) כָּל הַגּוֹיִם נִקְבְּצוּ יַחְדָּו [וגו'], אמר להם הקדוש ברוך הוא: אל תכנסו לפני בערבוביא, אלא תכנס כל אומה ואומה".

צריך ביאור, למה נכנסין עובדי הכוכבים בערבוביא, מה ירויחו בכך. למה מקפיד הקדוש ברוך הוא שיכנסו אומה אומה לבדה. וכיצד מתקשר העניין לכל המאמר.

אלא שאותם גוים חפצים שידונו אותם כבני כלל האנושות (אזרחים קוסמופוליטים) שרובם לא ציערו את ישראל, ושלא ידונום כבני אומתם על מעלליה. וחפצים הם להראות כיצד סייעו בפועל לפיתוח העולם שכל כולו לא נברא אלא לשמש לומדי תורה המשמשים את קונם.
ועונה להם הקב"ה שאינם יכולים לחמוק מהמציאות שכל אחד הוא פרט ושותף באומתו, גאה הוא בה וחפץ בטובתה. לכן יש לדון את כל האומה כמכלול אחד על פעילותה ומעלליה.

יתר על כן, הלא לכאורה גם עם ישראל הוא עַם מְפֻזָּר וּמְפֹרָד. כל שבט ונטייתו ותכונתו, על מעלותיו ועל מגרעותיו. וכבר אביהם העיד בהם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ: יהודה - גור אריה, דן - יהי דן נחש, נפתלי - אילה שלוחה, יששכר - חמור גרם, יוסף - בכור שור, בנימין - זאב יטרף (מסכת סוטה דף יא ע"ב). אלא, שבראש וראשונה אמר להם: הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב. לאמור: יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל (דברים לג, ה). מעלתם בכך שהם משלימים זה את זה. המנהיג עם הכהן. הסוחר עם הלומד. הלוחם עם היוגב.
וכך רוצים גם אומות העולם להראות ולהתחזות. וטענתם: הלא העולם שיגשג, והריהו מוכן לישוב ישראל ותורתו. ומי עשה כזאת אם לא כוחנו ועוצם ידינו! כל אומה בשלהּ, כל אומה וְחֶלְקָהּ!
ועונה להם הקב"ה: אינכם כְּעַמִּי יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ. הרי כל אומה נלחמת בחברתה עד חרמה כחיות השדה. לכן אין לאחת להתהדר בנוצות רעותה. אלא תבא כל אומה לבדהּ, ותוכר דרכהּ, ומעללהּ.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר