|
בעלות ורשות בטבעמאי טעמא? במחשבה נוספתתלמוד גשר לחיים, הרב צוריאל ווינר
בבא בתרא עג ע"א-ע"ב
נושא:
בפתיחת פרקינו ישנן סוגיות ארוכות של אגדה. קשה לפרש את הסוגיות הללו בכלל, ובוודאי קשה לפענח פרטים שבהן. אשתדל ללכת בדרך שהיא קרובה לפשט של המילים, ויחד עם זה מבטאת את הסמליות העמוקה שבלי ספק יש כאן. בחטיבה הראשונה - אגדות של רבה [בר בר חנה]. אפשר לומר באופן כללי שהן משתמשות בשפה של פנטזיה כדי לדבר על כוחות טבע אדירים- ואף אימתניים, ועל היחס ביניהם לבין האדם וביניהם לבין הקב"ה.
שאלות תגל:
מה היחס בין שליטת כוחות הטבע בעולם ובאדם לבין בורא עולם, רבונו של עולם ?
הסבר בדרך תג"ל:
באופן כללי, ספינה היא ביטוי וסמל להתמודדות של האדם עם הים, עם כוחות טבע עצומים שמצד אחד מאפשרים לאדם תנועה תחבורה , מסחר ועוד, ומצד השני יכולים להיות הרסניים מאד. אם נשתמש במושגים המוכרים מבבא בתרא, בעלות וקנין לעומת רשות ושליטה- נאמר שכוחות טבע עצומים שולטים בעולם וגם באדם. יחד עם זה, הקב"ה- אדון העולם גובר עליהם ומצמצם אותם. אלות שחקוקים עליהן שמות של ה' משקיטות את כוח העצום הטמון בים. גלי הים אכן מאיימים לשטוף ולאבד את העולם. גבורתו של בעל העולם מטילה גבולות על האיום של כוחות הטבע. רבה [בר בר חנה] גם מצביע על כך שיש עושר עצום בעולם. אפילו במדבר, מקום הריק ושממה, יש שפע של שומן ונחלי שמן. יש פוטנציאל אדיר בטבע להטיב עם האדם - וחבל שמימוש הפוטנציאל הזה מתעכב, אולי בגללינו ובאשמתינו ואנו עתידין לתת את הדין על כך. כמו כן, יש אמיתויות רוחנייות שרבה בר בר חנה מגלה באדמת המדבר השומם בסיוע ההוא טעייא, אדם פשוט, טבעי. טמונות שם אמיתיות על דור המדבר ועדת קרח, ואף מעמד הר סיני, וסודות גלות וגאולה. |