סקר
האם אתה משתמש ב"מרגליות הים"?






 

שטר לספינה למה לי?!

הרב ישי ויצמן, "צדקו יחדיו" - בית מדרש לאיחוד התלמודים

בבא-בתרא עו ע"א

 

בבבלי מביאים ברייתא, וזו לשונה: "ספינה נקנית במשיכה. רבי נתן אומר: ספינה ואותיות נקנות במשיכה ובשטר".

בבבלי אומרים, שפשט לשון הברייתא הוא שיש כאן מחלוקת כיצד קונים ספינה. רבי נתן אומר שכדי לקנות ספינה צריך שני קניינים, גם משיכה וגם שטר. מסקנת הבבלי היא שאין לפרש כך, כיון ששטר לא שייך לספינה, כיון שהיא מטלטלין. לשון הבבלי: "שטר לספינה למה לי? מטלטלי היא!"

לכן מסבירים בבבלי שלכולי עלמא ספינה נקנית במשיכה בלבד, כדין כל המטלטלין, ורק בקניין אותיות (שטר) נחלקו התנאים.

ברייתא זו מובאת גם בירושלמי, כמעט באותו לשון כמו בבבלי (ירושלמי כתובות פרק יא ה"א):

"ספינה נקנית במשיכה דברי הכל; רבי נתן אומר: ספינה ואותיות נקנין במשיכה ובשטר, כתב ולא משך משך ולא כתב לא עשה כלום עד שיכתוב וימשוך."

בירושלמי לא מקשים על הברייתא ולא מגיהים אותה, ומשמע שמבינים אותה כפשוטה, שנחלקו התנאים האם ספינה נקנית רק במשיכה או גם במשיכה וגם בשטר. לפי רבי נתן משיכה בלבד לא מועילה לקנות את הספינה, אלא צריך גם שטר. (יש לציין שמפרשי הירושלמי פירשוהו על פי הגהת הבבלי).

מדוע ספינה לא די לה במשיכה? להבנת העניין נדלה מים ממעיינם של רבותינו הראשונים.

בבבלי בדף הקודם נחלקו רב ושמואל האם במשיכת ספינה די למשוך מקצתה או צריך למשוך את כולה. פירש הרא"ש: "ולי נראה דספינה דוקא נקט... משום דספינה אי משיך לה כל דהו אזלא... ולהכי אין משיכה כל דהו מהני בה לשמואל בספינה... אבל בשאר מטלטלין שמשיכתם מכח אדם המושכן כולי עלמא מודו דבמשיכה כל דהו סגי."

מהות המשיכה היא למשוך את הדבר ממקום למקום. מבחינה זו יש בספינה הצפה במים חוקים אחרים משאר המטלטלין שעל הארץ, ולכן כח המשיכה שונה בה משאר המטלטלין. נראה שזו הסיבה להצריך בה בנוסף למשיכה גם שטר, לפי רבי נתן בירושלמי.

שמא יש להסביר שבבבלי המשיכה חלה ע"י האדם המושך והדבר הנמשך על ידו. כיון שהחפץ זז ע"י האדם, היתה משיכה והוא נקנה. בירושלמי מבינים שלפי רבי נתן המשיכה היא הזזת החפץ ממקום למקום, ומבחינה זו יש חסרון בספינה, כיון שהיא אינה מונחת על הארץ אלא על המים. היא מונחת מעל הקרקע, כפי שמצאנו בהלכות תחומי שבת, שהמים דינם כאויר. תן לחכם ויחכם עוד.

שמא יש להסביר שבבבלי המשיכה חלה ע"י האדם המושך והדבר הנמשך על ידו. כיון שהחפץ זז ע"י האדם, היתה משיכה והוא נקנה. בירושלמי מבינים שלפי רבי נתן המשיכה היא הזזת החפץ ממקום למקום, ומבחינה זו יש חסרון בספינה, כיון שהיא אינה מונחת על הארץ אלא על המים. היא מונחת מעל הקרקע, כפי שמצאנו בהלכות תחומי שבת, שהמים דינם כאויר. תן לחכם ויחכם עוד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר