יהיה לשבט לוי חלק בארץ?
הרב דב קדרון
בבא בתרא קכב ע"א
לפי פירוש הרשב"ם לעתיד לבוא תתחלק הארץ לשנים עשר חלקים, כאשר שבט לוי יקבל חלק, ומנשה ואפרים ייחשבו שבט אחד ויקבלו חלק אחד.
בעל קובץ שעורים (אות שע) כותב שפירוש זה קשה, שהרי יש בתורה לא תעשה בעניין זה: "ונחלה לא יהיה לו בקרב אחיו" וכי לעתיד יבטל הלאו הזה? כך הקשה גם המנחת חינוך (מצוה תקה) הרי המצוות אין בטלות לעתיד לבוא, ואיך יתבטל הדין של "ונחלה לא יהיה לו בקרב אחיו"?
בספר פרדס יוסף החדש (במדבר יח, כ) כותב בשם ספר ברית משה (על הסמ"ג ל"ת רע"ו) שדווקא במה ששייך היום לאחיו לא יטול הלוי חלק, אבל ממה שיתווסף אחר כך לעתיד לבוא יכול ליטול, ומוסיף שגם בספר זכרון מרדכי מנחם (עמוד צ"ו) מובא בשם האדמו"ר זצ"ל מגור שענה כך לבעל הקובץ שיעורים, ועל פי דברי חז"ל שלעתיד לבוא כל העולם יהיה ארץ ישראל, וכוונת הרשב"ם היא על שאר העולם, שמזה יטול שבט לוי נחלה.
גם החתם סופר הבין שלעתיד לבוא יהיה לשבט לוי חלק בארץ, ואז כבר לא יצטרכו לקבל מעשר ראשון, כי המעשר ניתן להם כמתנה כל זמן שלא היה להם חלק בארץ. על פי זה הוא הסביר את הלאו (דברים יב, יט): "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תַּעֲזֹב אֶת הַלֵּוִי כָּל יָמֶיךָ עַל אַדְמָתֶךָ", וכתב (תורת משה) שזוהי אזהרה לכלל ישראל: השמר לך פן לא תתקן מעשיך ולא תזכה להרחבת נחלה, ויישאר הלוי לעולם על אדמתך ליהנות ממתנותיך, חלילה לך פן במעשיך תעזוב הלוי כל ימיך על אדמתך, לא תעשה כן, אלא תתקן מעשיך וינחל הלוי אדמת עצמו ונחלתו, ולא יצטרך לך.