|
אחדות העם לעומת מחויבות לשבטמאי טעמא? במחשבה נוספתתלמוד גשר לחיים, הרב צוריאל ווינרבבא בתרא דף קכא ע"א-ע"ב
נושא:
חז"ל הגבילו לדור אחד את האיסור על אשה יורשת להינשא מחוץ לשבט שלה.ואף קבעו יום טוב לציין את סוף תקופת האיסור. יש כאן בסוגיתינו הבנה שונה (ממה שלמדנו בדף הקודם) לגבי מתן האפשרות לאשה להינשא מחוץ לשבט שהיא נולדה לתוכו.
שאלות תגל:
למה מביאים כאן משנה וסוגיה שלימה על חמשה עשר באב?
הסבר דרך תג"ל:
חז"ל לא רק צמצמו את האיסור אלא אף תיקנו יום טוב מהגדולים ביותר כדי לחגוג את "פג תוקפו" של האיסור ! יום טוב זה שימש כאב טיפוס ותקדים לציין אירועים היסטוריים נוספים של הסרת הפרדות וחיזוק האחדות בעם ישראל. החיבור מחדש של שבט בנימין לעם ישראל, וכן החיבור מחדש בין הקב"ה למשה ולעם ישראל לקראת הכניסה לארץ, וכן חיבור מחדש של שבטי ממלכת ישראל עם ירושלים והמקדש- כל אלה שייכים לאותו ערך, אחדות העם בארץ. תוצאה חיובית של נישואי תערובת בין שבטים ואף ערבוב נחלות- היא טשטוש הגבולות בין השבטים, והגברת האחדות הלאומית. |