עד שיבא אליהו
בבא בתרא צד ע"ב
"א"כ מה הפסיד הרמאי? אלא הכל יהא מונח עד שיבא אליהו".
אמרו במסכת עדויות ח משנה ז:
"שאין אליהו בא ... אלא ... רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת,
וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם שנאמר (מלאכי ג, כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא".
הניחא אם כן לרבי שמעון, אליהו יבא להכריע בין הניצים.
וכמשמעות לשון זה בכל מקום, כדברי רש"י במסכת בכורות דף כד ע"א:
"עד יבא ויורה צדק לכם - עד שיבא אליהו ויורה אם מותר אם אסור".
אלא לדעת חכמים, שאין אליהו בא להכריע, מה תועיל ביאת אליהו?
אלא יש לפרש, שכיון שיבא אליהו ויעשה שלום בעולם, ובכלל זה גם בין אותם ניצים שאחד מהם רמאי, יבא אז גם אותו הרמאי, ויודה על האמת.