שיר וחצובה
בבא בתרא קג ע"ב
"כשיר, מהו? כשורה מהו?".
פירש רשב"ם:
"כשיר מהו - אם היו מובלעין ברובה של שדה ולא בריבוע כעין חצובה".
וקשה, הרי כעין זה בעי רבי ירמיה במסכת בבא מציעא דף כה ע"א:
"כשיר מהו, כשורה מהו, כחצובה מהו".
הרי ש'כשיר' שונה מ'כחצובה'.
אלא ששִׁיר אכן דומה לחצובה - "כעין חצובה" כדברי רשב"ם, אך גם שונה.
לחצובה יש שלש רגלים העומדות במרחקים שוים זה מזה - על גבי מעגל אחד - משולש שוה צלעות.
שיר היא אצעדה, וגם היא עגולה. אלא שבשיר יש יותר מאשר שלשה חרוזים, לכן המעגל שלה מושלם יותר.