סקר
מסכת בבא קמא:





 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

מִשֶּׁאִי אֶפְשָׁר וּבֵית הִלֵּל נָמֵי לֵילְפוּ מִמֹּשֶׁה אָמְרִי לָךְ מֹשֶׁה מִדַּעְתֵּיהּ הוּא דַּעֲבַד דְּתַנְיָא שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים עָשָׂה מֹשֶׁה מִדַּעְתּוֹ וְהִסְכִּימָה דַּעְתּוֹ לְדַעַת הַמָּקוֹם פֵּירַשׁ מִן הָאִשָּׁה וְשִׁיבֵּר הַלּוּחוֹת וְהוֹסִיף יוֹם אֶחָד
פֵּירַשׁ מִן הָאִשָּׁה מַאי דְּרַשׁ אֲמַר וּמָה יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא דִּבְּרָה עִמָּהֶם שְׁכִינָה אֶלָּא לְפִי שָׁעָה וְקָבַע לָהֶם זְמַן אָמְרָה תּוֹרָה אַל תִּגְּשׁוּ אֶל אִשָּׁה אֲנִי שֶׁמְּיוּחָד לְדִבּוּר בְּכׇל שָׁעָה וְשָׁעָה וְלֹא קָבַע לִי זְמַן עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה וְהִסְכִּימָה דַּעְתּוֹ לְדַעַת הַמָּקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר לֵךְ אֱמוֹר לָהֶם שׁוּבוּ לָכֶם לְאׇהֳלֵיכֶם וְאַתָּה פֹּה עֲמוֹד עִמָּדִי
שִׁיבֵּר אֶת הַלּוּחוֹת מַאי דְּרַשׁ אָמַר וּמָה פֶּסַח שֶׁהוּא אֶחָד מִשֵּׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְוֹת אָמְרָה תּוֹרָה כׇּל בֶּן נֵכָר לֹא יֹאכַל בּוֹ הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ וְיִשְׂרָאֵל מְשׁוּמָּדִים עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה
וְהִסְכִּימָה דַּעְתּוֹ לְדַעַת הַמָּקוֹם דִּכְתִיב אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ וְאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶׁה יִישַׁר כֹּחֲךָ שֶׁשִּׁבַּרְתָּ
הוֹסִיף יוֹם אֶחָד מִדַּעְתּוֹ מַאי דְּרַשׁ דִּכְתִיב וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר הַיּוֹם כְּמָחָר מָה מָחָר לֵילוֹ עִמּוֹ אַף הַיּוֹם לֵילוֹ עִמּוֹ וְלַיְלָה דְּהָאִידָּנָא נְפַק לֵיהּ שְׁמַע מִינַּהּ תְּרֵי יוֹמֵי לְבַר מֵהָאִידָּנָא וְהִסְכִּימָה דַּעְתּוֹ לְדַעַת הַמָּקוֹם דְּלָא שָׁרְיָא שְׁכִינָה עַד שַׁבְּתָא
תַּנְיָא רַבִּי נָתָן אוֹמֵר בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים שְׁנֵי זְכָרִים וּשְׁתֵּי נְקֵבוֹת וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים זָכָר וּנְקֵבָה
אָמַר רַב הוּנָא מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי נָתָן אַלִּיבָּא דְּבֵית שַׁמַּאי דִּכְתִיב וַתּוֹסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל הֶבֶל וַאֲחוֹתוֹ קַיִן וַאֲחוֹתוֹ וּכְתִיב כִּי שָׁת לִי אֱלֹהִים זֶרַע אַחֵר תַּחַת הֶבֶל כִּי הֲרָגוֹ קָיִן וְרַבָּנַן אוֹדוֹיֵי הוּא דְּקָא מוֹדְיָא
תַּנְיָא אִידַּךְ רַבִּי נָתָן אוֹמֵר בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים זָכָר וּנְקֵבָה וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים אוֹ זָכָר אוֹ נְקֵבָה אָמַר רָבָא מַאי טַעְמָא דְּרַבִּי נָתָן אַלִּיבָּא דְּבֵית הִלֵּל שֶׁנֶּאֱמַר לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ וְהָא עֲבַד לַהּ שֶׁבֶת
אִיתְּמַר הָיוּ לוֹ בָּנִים בְּגַיּוּתוֹ וְנִתְגַּיֵּיר רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר לֹא קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה דְּהָא הֲווֹ לֵיהּ וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר לֹא קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה גֵּר שֶׁנִּתְגַּיֵּיר כְּקָטָן שֶׁנּוֹלַד דָּמֵי
וְאָזְדוּ לְטַעְמַיְיהוּ דְּאִיתְּמַר הָיוּ לוֹ בָּנִים בְּגַיּוּתוֹ וְנִתְגַּיֵּיר רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר אֵין לוֹ בְּכוֹר לְנַחֲלָה דְּהָא הֲוָה לֵיהּ רֵאשִׁית אוֹנוֹ וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר יֵשׁ לוֹ בְּכוֹר לְנַחֲלָה גֵּר שֶׁנִּתְגַּיֵּיר כְּקָטָן שֶׁנּוֹלַד דָּמֵי
וּצְרִיכָא דְּאִי אַשְׁמְעִינַן בְּהָהִיא קַמַּיְיתָא בְּהַהִיא קָאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם דְּמֵעִיקָּרָא נָמֵי בְּנֵי פְּרִיָּה וּרְבִיָּה נִינְהוּ אֲבָל לְעִנְיַן נַחֲלָה דְּלָאו בְּנֵי נַחֲלָה נִינְהוּ אֵימָא מוֹדֵי לֵיהּ לְרֵישׁ לָקִישׁ
וְאִי אִיתְּמַר בְּהָא בְּהָא קָאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ אֲבָל בְּהַהִיא אֵימָא מוֹדֶה לֵיהּ לְרַבִּי יוֹחָנָן צְרִיכָא
אֵיתִיבֵיהּ רַבִּי יוֹחָנָן לְרֵישׁ לָקִישׁ בָּעֵת הַהִיא שָׁלַח בְּרֹאדַךְ בַּלְאֲדָן בֶּן בַּלְאֲדָן מֶלֶךְ בָּבֶל וְגוֹ' אֲמַר לֵיהּ בְּגַיּוּתָן אִית לְהוּ חַיִיס נִתְגַּיְּירוּ לֵית לְהוּ חַיִיס
אָמַר רַב הַכֹּל מוֹדִין בְּעֶבֶד שֶׁאֵין לוֹ חַיִיס דִּכְתִיב שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר עַם הַדּוֹמֶה לַחֲמוֹר מֵיתִיבִי וּלְצִיבָא חֲמִשָּׁה עָשָׂר בָּנִים וְעֶשְׂרִים עֲבָדִים אָמַר רַב אַחָא בַּר יַעֲקֹב כְּפַר בֶּן בָּקָר
אִי הָכִי הָכָא נָמֵי שָׁאנֵי הָתָם דְּיַחֲסִינְהוּ בִּשְׁמַיְיהוּ וּבִשְׁמָא דַאֲבוּהוֹן וְהָכָא לָא מְפָרֵשׁ וְאִיבָּעֵית אֵימָא יַחֲסִינְהוּ בְּדוּכְתָּא אַחֲרִיתִי בַּאֲבוּהוֹן וּבְאַבָּא דַאֲבוּהוֹן דִּכְתִיב וַיִּשְׁלָחֵם הַמֶּלֶךְ אָסָא אֶל בֶּן הֲדַד בֶּן טַבְרִימּוֹן בֶּן חֶזְיוֹן מֶלֶךְ אֲרָם הַיּוֹשֵׁב בְּדַמֶּשֶׂק לֵאמֹר
אִיתְּמַר הָיוּ לוֹ בָּנִים וּמֵתוּ רַב הוּנָא אָמַר קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר לֹא קִיֵּים
רַב הוּנָא אָמַר קִיֵּים מִשּׁוּם דְּרַב אַסִּי דְּאָמַר רַב אַסִּי אֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁיִּכְלוּ כׇּל נְשָׁמוֹת שֶׁבַּגּוּף שֶׁנֶּאֱמַר כִּי רוּחַ מִלְּפָנַי יַעֲטוֹף וְגוֹ' וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר לֹא קִיֵּים פְּרִיָּה וּרְבִיָּה לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ בָּעֵינַן וְהָא לֵיכָּא
מֵיתִיבִי

רש"י

משאי אפשר. דאי לא איבראי חוה לא הוה נקבה אחריתי אבל הכא מי שיש לו שני זכרים נקבות הרבה בעולם: מדעתיה. משום שכינה ואסור לשאר כל אדם לעשות כן: הוסיף יום אחד. הקב''ה אמר לו וקדשתם היום ומחר והוא אמר היו נכונים לשלשת ימים: ולא קבע לי זמן. אימתי ידבר עמי שאפרוש יום אחד קודם: לאהליכם. לנשיכם: אשר. לשון יישר: עד שבתא. במס' שבת בפרק ר''ע (דף פו.) גמרינן לה דעבוד פרישה בארבע בשבתא ופירשו חמישי וששי שלימים ובשבתא שריא שכינה והוא שלישי לימים השלמים ויום ראשון לא חשיב שלא היה לילו עמו: את קין את הבל. אתין רבויין לומר נקבות היו עמהן: כי שת לי זרע אחר תחת הבל. אלמא תשלומין בעי ולא סגיא בלא שני זכרים ושתי נקבות: תרי תנאי. אליבא דר' נתן: מ''ט דר' נתן אליבא דב''ה. או זכר או נקבה ולא מבריית עולם יליף ולא ממשה: לא תהו בראה. לא ברא עולמו לתוהו אלא לשבת להיות עסוקים ביישובו של עולם: אין לו בכור לנחלה. בן בכור שיולד לו משיתגייר אינו נוטל פי שנים: בני נח. בני פריה ורביה נינהו דכתיב ויאמר להם פרו ורבו (בראשית ט): בנכריותן. לאו בני דין נחלה נינהו דבת כבן ובכור כפשוט אבל ירושה נהגא בהו כדאמרינן בקדושין (דף יז:) עובד כוכבים יורש אביו דבר תורה: בלאדן בן בלאדן. אלמא בנים מיקרו: חייס. מתייחסין אחרי אביהם: נתגיירו אין להם חייס. מראשונים דכקטן שנולד דמי: שבו לכם פה. אליעזר עבד אברהם הוה: ציבא. עבד כנעני של מפיבושת הוה: שאני הכא דיחסינהו בשמייהו. שהזכיר שמו [ושמו] של אביו בלאדן בן בלאדן אלמא בנים איקרו אבל הכא לא הוזכרו בשמותן: משום דרב אסי. כלומר טעמא דפריה ורביה משום דרב אסי והאי כיון דנטלו על ידו מנשמות שבאותו אוצר ששמו גוף הרי קיים מצות פריה ורביה:

תוספות

מדעתיה הוא דעבד. אע''ג דק''ו קאמר אין זה ק''ו גמור דאטו מפני שצוה פעם אחד לבטל יבטל לעולם פרו ורבו אי נמי דוקא אז אמר לבטל משום עשרת הדברות: וקבע להם זמן. וא''ת אדרבה משום דקבע להם זמן וידבר עמהם בודאי יש לפרוש יותר מעל הספק ויש לומר. דהכא פי' וקבע להם זמן (. משה) שלשה ימים ולא היו צריכים לפרוש אלא יום אחד משום קרי אלא דמשום ספק פליטה הוזקקו לפרוש שלשה ימים ק''ו אני שלא קבע לי זמן ויש ספק שיתיחד הדבור בשעת תשמיש או ביום תשמיש: דכתיב אמור להם. וא''ת ומנלן שפירש מדעתו והלא משעה שנאסר במתן תורה עם ישראל שוב לא הותר לו כדכתיב ואתה פה עמוד עמדי ויש לומר דאי לאו דפירש מדעתו למה כעסו עליו אהרן ומרים אלא ודאי כששמע מפי הגבורה אל תגשו אל אשה נשא ק''ו בעצמו וגלה לה דעתו ועשה לה אהל בפני עצמו או נתן לה גט ולפיכך כעסו עליו וא''ת ולמה המתינו כל כך שלא כעסו עליו אלא בחצרות שהוא זמן גדול אחר מתן תורה וי''ל שלא נתגלה להם אלא באותה שעה כדתניא בסיפרי שבשעה שאמר הקב''ה למשה ליקח ע' זקנים מישראל אמרה מרים אשרי נשותיהן של אלו שנתבקשו לגדולה אמרה צפורה אוי להן לנשותיהן של אלו שמיום שדברה השכינה עם אחיך פירש ממני וא''ת ולמה כעסו עליו מאחר שהסכים לו המקום וי''ל משום דאמרינן (במכות דף י:) בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו וסייעוהו בבא לטהר: התורה כולה וישראל מומרים כו'. אין זה ק''ו. גמור דשאני פסח משום דקדשים אבל כל התורה כולה אדרבה יש לו ללמדם ולהחזירם בתשובה: אף היום לילו עמו. אין זו דרשה גמורה דהיום משמע היום ממש: רבי יוחנן אמר קיים פריה ורביה. אע''ג דלענין כמה דברים אמרינן (לעיל כב.) גר שנתגייר כקטן שנולד דמי מכל מקום מסתברא ליה לר' יוחנן הכא כיון דבנכריותו קיים דזרעו מיוחס אחריו באותה שעה מפטר נמי כשנתגייר: בני פריה ורביה נינהו. וא''ת דבפ' ד' מיתות (סנהד' נט: ושם) משמע דבני נח לא מיפקדו אפריה ורביה וי''ל דהכא לאו בני חיוב אפריה ורביה קאמר אלא כלומר שבניהם נקראים על שמם כדאמרינן בסמוך: דלאו בני נחלה נינהו. כלומר נחלת בכורה אבל עובד כוכבים יורש את אביו דבר תורה כדאמרינן בפ''ק דקדושין (דף יז:): הכל מודים בעבד שאין לו חייס כו'. ואם נשתחרר לא קיים פריה ורביה וא''ת הא דאמרינן גבי חציו עבד וחציו בן חורין לישא שפחה אינו יכול משמע דאם היה יכול לישא שפחה הוה סגי ליה בהכי ואמאי והא לא. מיפקד אפריה ורביה ולא מיפטר בהכי ויש לומר דאם היה יכול לישא שפחה לא הוה כפינן לרבו לשחררו כיון דשבת מיהא היה יכול לקיים אף על גב דפריה ורביה לא מקיים בהכי ואף על גב דלעיל משמע דפריה ורביה תלי בשבת דקאמר רבא מאי טעמא דרבי נתן אליבא דבית הלל לא תהו בראה לשבת יצרה והא עבד ליה שבת מכל מקום לא הוה כפינן לרבו כיון דיכול לקיים כל דהו:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר