|
פירוש שטיינזלץרב אמר: במקרה כזה יחלוקו שני הטוענים, ושמואל אמר: שודא דדייני [הכרעת הדיינים] שעושים כפי שנראה להם. ומדוע כאן פסק רב נחמן "כל דאלים גבר"? ומשיבים: התם ליכא למיקם עלה דמילתא [שם בענין השטר אי אפשר לעמוד על הדבר], כי אין כל דרך להוכיח מי קדם, והספק יישאר תמיד, ויש צורך להכריע בדבר. הכא איכא למיקם עלה דמילתא [כאן אפשר לעמוד על הדבר] שהרי ייתכן שצד אחד ימצא עדים ויתברר הענין. ושואלים: ומאי שנא מהא דתנן [ומה שונה דבר זה מזו ששנינו במשנה]: המחליף פרה בחמור וילדה בינתיים הפרה, וכן המוכר שפחתו וילדה, זה המוכר אומר: עד שלא מכרתי ילדה והוולד הוא איפוא שלי, וזה אומר משלקחתי (לאחר שלקחתי, קניתי) ילדה ולכן הוולד הוא שלי — במקרה כזה יחלוקו? ומדוע לא נכריע בדרך של "כל דאלים גבר" או "שודא דדייני"? ומשיבים: התם [שם] להאי [לטוען זה] Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
|