סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

של ר' וולס: לא נצרכה הלכה זו אלא במקרה שיש לו בה שותפות עם גוי, וקא משמע לן [ומשמיע לנו] שדווקא ישראל הוא שלא מבטל של נכרי, אבל נכרי דנפשיה [את החלק של עצמו] מבטל.

איכא דמתני לה אברייתא [יש ששונה את הענין הזה על ברייתא], ר' שמעון בן מנסיא אומר: עבודה זרה של ישראל אין לה בטילה עולמית. ושואלים: מאי [מה פירוש] "עולמית"? והרי נאמר שאין לה בטילה! אמר ר' הילל בריה [בנו] של ר' וולס: לא נצרכה, אלא במקרה שיש לו לגוי בה שותפות, וקא משמע לן [משמיע לנו], שישראל אדעתא דנפשיה פלח [על דעת עצמו עובד], וגם אם ביטל הגוי את חלקו, חלקו של הישראל אינו בטל.

א משנה כיצד מבטלה הגוי לעבודה זרה שלו? קטע ראש אזנה, ראש חוטמה, ראש אצבעה. פחסה (מעך אותה), אף על פי שלא חיסרהביטלה; אבל אם רק (ירק) בפניה, השתין בפניה, גררה על הארץ, זרק בה את הצואההרי זו אינה בטילה, לפי שהוא רק דבר זמני, ולאחר מכן חוזר לעובדה. מכרה או משכנהרבי אומר: ביטל אותה בכך, וחכמים אומרים: לא ביטל.

ב גמרא על האמור במשנה שאם פחסה אף על פי שלא חיסרה ביטלה, שואלים: כי [אם] לא חיסרה, במאי [במה] ביטלה? אמר ר' זירא: שפחסה בפניה כלומר, הכה בפניה בפטיש עד שקלקל צורתה, אף שלא החסיר דבר ממנה.

ג שנינו במשנה: רקק בפניה, והשתין בפניה וכו' הרי זו אינה בטילה. ושואלים: מנהני מילי [מנין הדברים הללו] שגוי הנוהג בזיון בעבודה זרה לא ביטלה על ידי כך?

אמר חזקיה, שאמר קרא [הכתוב] על עובדי אלילים: "והיה כי ירעב והתקצף וקלל במלכו ובאלהיו ופנה למעלה" (ישעיה ח, כא), וכתיב בתריה [וכתוב אחריו]: "ואל ארץ יביט והנה צרה וחשכה" וגו' (ישעיה ח, כב), והרי אנו למדים מכאן דאף על גב [שאף על פי] שקלל מלכו ואלהיו ופנה למעלה כלפי ה', בכל זאת — אל ארץ יביט והנה צרה וחשכה, ששוב הוא חוזר ועובד עבודה זרה.

ד שנינו במשנה: מכרה או משכנהרבי אומר: ביטל, וחכמים אומרים: לא ביטל. בפירוש מחלוקת זו נחלקו אמוראים, זעירי שאמר בשם ר' יוחנן, ור' ירמיה בר אבא שאמר בשם רב, חד [אחד מהם] אמר: מחלוקת זו היא במקרה שמוכרה הגוי לצורף גוי, אבל במוכרה לצורף ישראלדברי הכל ביטל, שהגוי יודע שהישראל עתיד להתיכה. וחד [ואחד מהם] אמר: בצורף ישראל מחלוקת.

על הדעה האחרונה איבעיא להו [נשאלה להם לחכמים]: האם הכוונה היא כי בצורף ישראל מחלוקת, אבל המוכר לצורף גוי דברי הכל לא ביטל, או דלמא [שמא] בין בזה ובין בזה מחלוקת?

ומציעים: תא שמע [בוא ושמע] פתרון מברייתא, שאמר רבי: נראין דבריי שביטל כשמכרה לחבלה, ונראים דברי חביריי שלא ביטל במקרה שמכרה לעובדה; ונברר:

מאי [מה משמעות] "לחבלה" ומאי [ומה משמעות] "לעובדה"? אילימא [אם תאמר] לחבלהלחבלה ממש, שהמוכר יודע שהקונה עומד לשוברה, לעובדהלעובדה ממש, שהקונה עתיד לעובדה, מאי טעמא דמאן דאמר [מה הטעם של מי שאומר] ביטל כשמוכרה לעובדה, ומאי טעמא למאן דאמר [ומה הטעם של מי שאומר] לא ביטל אם יודע שהקונה שוברה?

אלא לאו [האם לא] צריך לפרש כך: לא שברור לו הדבר, אלא שמכרה לחבלהלמי שעתיד לחבלה, ומנו [ומי הוא] שמסתבר שיעשה כן? צורף ישראל, לעובדהלמי שעתיד לעובדה, ומנו [ומי הוא]? צורף גוי. וממה שאמר רבי שנראים דבריו במקרה אחד ודברי חבריו במקרה אחר שמע מינה [ולמד מכאן]: בין בזה ובין בזה מחלוקת, שלא כמי שסבור לעיל כי דווקא בצורף גוי נחלקו רבי וחכמים!

ודבר זה דוחים: לא, הכי קאמר [כך הוא אומר], כך יש להבין שאמר רבי: נראין דבריי לחביריי כשמכרה לחבלה, ומנו [ומי הוא] שעושה כן? צורף ישראל, שאף חביריי לא נחלקו עלי אלא כשמכרה לעובדה כלומר, לצורף גוי, אבל לחבלה כלומר, לצורף ישראל — מודו [מודים] לי.

מיתיבי [מקשים מברייתא אחרת]: הלוקח גרוטאות (שברי מתכת) מן הגוים ומצא בהן עבודה זרה, אם עד שלא נתן הקונה הישראל מעות משך את העבודה זרה הרי זה יחזיר לגוי מה שמשך, אם משנתן מעות משך, ושוב אינו יכול להחזירה — יוליך את העבודה הזרה לים המלח;

אי אמרת בשלמא [נניח אם אתה אומר]: בצורף ישראל מחלוקת, הא מני [זו כשיטת מי היא] שיטת רבנן [חכמים] היא, שגוי המוכר לצורף ישראל לא ביטל בכך את מה שמכר, ודינו כעבודה זרה. אלא אי אמרת [אם אתה אומר]: בצורף גוי מחלוקת, אבל בצורף ישראל דברי הכל ביטל, הא מני [זו כשיטת מי היא]?

ומתרצים: שאני התם [שונה שם], דאדעתא דגרוטאות זבין [שעל דעת שהן גרוטאות מכרן], אדעתא [על דעת] שיש שם עבודה זרה לא זבין [מכר], אלא בטעות נפלה עבודה זרה, ולא התכוון לבטלה.

ה תנו רבנן [שנו חכמים בברייתא]: לוה עליה על עבודה זרה, שנתנה כמשכון להלואה, או שנפלה עליה מפולת, או שגנבוה ליסטין (שודדים), או שהניחוה הבעלים והלכו למדינת הים,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר