var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13647;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","55"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13647","0","בסוגיא דחתך יד העובר","07/09/11 00:20","ח אלול","תשע"א","00:20","המכריע","א. הבשר מגע נבילה. רש"י כתב אצלינו בשר העובר, ולעיל ריש סח: כתב העובר והבהמה. ויל"ע.

ב. (עב:) ונחלק. עי' רש"י והגהת מהר"ב רנשבורג. זו התשובה לחידת הגר"ח מבריסק איך יתכן דישב אדם בסוכה כשירה וקיבל איזה מברק המודיעו איזו ידיעה ובזה נפסלה סוכתו (או להיפך), ואין הידיעה קשורה באופן ישיר לסוכה ולחומריה.

ג. אלא שאם נגע בו זב. עי' תוס' דלכ' הוי שבע ליה טומאה. דאין דבר הטמא טומאה חמורה מקבל טומאה קלה באותו זמן. וארשום למזכרת מה ששמעתי בצעירותי מהגר"י ברטלר שליט"א, כשחיפשתי היכי תימצי שדבר יהא מונח ברשות הרבים ויהא ספק אם נגע בו טמא, וכשהשאלה תבוא לפנינו המצב מתהפך, כלומר אם הטמא נגע הכלי שלפנינו טהור, ואם לא נגע, הכלי שלפנינו טמא (זה היה נחוץ לי בתור נפ"מ לאיזו חקירה) ולא מצאתי ציור. ואמר לי הגאון הנ"ל על אתר כמה אופנים וא' מהם על פי דין זה, דהיה מדרס ברשות הרבים ועבר זב וספק דרסו, ושוב נגע בו זב בוודאות, ואז נחלק הכלי ואינו ראוי למדרס, אבל יש בו שיעור כלי לטומאה רגילה. להצד שהזב דרס, אזי לא קיבל את מגע הזב, משום שבע ליה טומאה, ואז כשנחלק ואינו מדרס הרי הוא טהור לגמרי, ואם הזב לא דרס הרי קיבל את מגע הזב, ונשאר בטומאתו.

ד. בשעת פרישתן מאבר. לפי זה עצה טובה לא לחתוך את האבר, אלא יבשל העובר שלם ויאכלנו מהצד השני. כי ברגע שיחתוך לר' יוסי ייטמא בשעת החיתוך וכל זמן שלא נחתך הוא מגע בית הסתרים. אלא דיש לעיין האם דוקא חיתוך במקום הגבול בין היוצא לנשאר הוא המטמא, או גם אם יחתוך במקום רחוק משם תיכף יהא נטמא הנחתך (ודוק בצדדי הספק). ואם כן אין שום עצה.","199","","4620","True","True","False","","1103","95.86.112.68","0","0","חולין|עב ע"א",""),new Message("13648","13647","אודות הגאון הנזכר שליט"א","07/09/11 00:32","ח אלול","תשע"א","00:32","המכריע","זוכרני שדיברנו כאן פעם על הרב נדל זצ"ל ורבים הצטערו שפיספסו. הנה אתגר. הגאון הזה מתלמידי החזון איש, בעל מוח שלא מעלמא הדין, יושב כל היום בביתו וסוער בכל חלקי התורה, זמין לכל שואל בתנאי שאתה מוכן היטב ומחושבן הכי טוב ששייך.

בצעירותי הייתי עולה אליו פעם בשבוע. לדבר בלימוד. אחרי רבע שעה הייתי חייב לברוח מביתו, וכותב במשך כמה שעות מה ששמעתי, והראש היה כואב לי מזה יומיים...

בסיפור הזה היתה לי חקירה בדין ספק טומאה ברשות הרבים טהור, האם ההלכה היא להכריע את המעשה, כלומר בספק נגע, דנים כאילו הכרענו שלא נגע, או דזו הכרעה בשאלה שבאה לפנינו, בא לפניך כלי שטהרתו תלויה בשאלה של מגע ברה"ר, ההכרעה היא שהכלי טהור, ונפ"מ באופן שדוקא אם נגע הכלי טהור ולהיפך. והייתי משוכנע שאי אפשר למצוא ציור כזה.

אמר לי הגאון שליט"א, שהחקירה לא חקירה, שני הצדדים לא בכיוון בכלל, ואם היא היתה נכונה לא זה הכיוון של הנפ"מ, הדבר היחיד הוא שלמצוא כזה ציור זה ממש לא בעיה, וראיתי סופר באצבעותיו, כעשרים או שלושים נפ"מ.

ביקשתי שיאמר לי שנים. ואז הוא אמר לי את הנזכרת ועוד אחת. בריש פרק ג' דחגיגה המטביל כלי בתוך כלי, אם אין שפופרת הנוד בפי החיצון, תעלה טהרה לפנימי רק אם החיצון גם טמא, מיגו דסלקא ליה טבילה לחיצון סלקא גם לפנימי. כעת הכלי הפנימי ודאי נטמא, והכלי החיצון היה ברה"ר וספק נגע בו הטמא, והטבילוהו לפנימי בתוך החיצון. והחיצון כבר נשבר ונוגע לנו רק הפנימי, להצד שהטמא נגע בחיצון הפנימי שלפנינו טהור וכו'.

מי שרוצה לראות עילוי אמיתי מסוגם של ר' מנחם זמבא והצפנת פענח, מומלץ לו לטרוח ולקבל את פני האיש הענק הזה. אגב הוא לא פירסם מעולם בדפוס שום דבר תורה. אמנם רבים מדבריו התבדרו על ידי תלמידיו, אבל הוא עצמו לא כותב ולא כתב אף מילה.","199","","4620","True","True","False","","1024","95.86.112.68","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13651","13648","מענין מאוד","07/09/11 02:09","ח אלול","תשע"א","02:09","דוד כוכב","חייבים להגיע פעם, כשיהיה נושא כזה מוכן.
האם הוא עוסק באסוקי שמעתתא גם לענין הילכתא?","125","","4620","True","True","False","","138","95.86.72.160","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13659","13651","כמובן","07/09/11 09:19","ח אלול","תשע"א","09:19","המכריע","הוא תלמיד של החזון איש. אולי התלמיד הכי מובהק שחי היום. הוא היה חברותא שלו המון שנים במשך שעות רבות כל יום. כל לימודו הוא לאסוקי שמעתתא בדרך רבו.
אבל הוא לא אוהב להתעסק בחשבונות של מספר פוסקים ימינה ושמאלה או בדיוקי לשונות, איתו צריכים לדבר על השרשים של העניינים, על סתירה בין שתי הלכות שיסודן בגמרא או בראשונים לפחות וכדומה.
צריך עור עבה. הוא צועק כל הזמן. (גם על החזון איש הוא היה צועק "עם הארץ" עוד כשהיה בחור... החזו"א מאד אהב את זה...). צריך לקחת בחשבון סתירות קלות דחיפות גערות הכאות על השולחן שאגות אימים וכו'.
יש לו הסברה נפלאה, אבל הוא מתחיל מהסברה ממש מינימלית. אם אתה שואל לכוונתו הוא מרחיב עוד מעט וכן הלאה.

אתן דוגמה קטנה. היה בפוניבז' בחור מאד מוכשר שהיתה לו איזו קושיא בענייני עיבור השנים. הוא בקושי מצא מי שהצליח להבין את הקושיה שלו, ובודאי לא מישהו שיוכל לענות. (הוא היה אצל ר' שלמה פישר ועוד הרבה תלמידי חכמים מוכשרים). אני הבאתי אותו להגאון הזה. (אגב עולים אצלו לרגל מתימטיקאים רבים וכן פילוסופים, אפילו גויים).
ראיתי שהבחור הפעיל את המחשבון המדעי שלו כל הלילה בתור הכנה לשאלה, הוא הדפיס שם מולדות של 2000 שנה. על "לוקש" ארוך...

אני לא הבנתי את השאלה , אבל העיקרון שלה היה שיש 4 כללים ידועים, מולד זקן וכו'. הוא הניח הנחה מה המטרה של אחד הכללים, למנוע איזו בעיה, והטענה שלו היתה, שאפשר היה להשיג את התוצאה הרצויה בדרך יותר חסכונית (עם כלל פחות מגביל). ולצורך זה יש לעקוב אחרי מולדות של אלפי שנים ולחשב לפי שתי האפשרויות.

הגענו בבוקר, הוא רק מתחיל להרצות את דבריו, הרב הלך למעקה הניח את רגלו על אדן התריס ומלמל במהירות. הבחור אמר לי שהוא מחשב את כל המולדות בראש כהרף עין במהירות פי כמה עשרות מהמחשבון... אחרי כמה דקות הוא אומר לו; זה רעיון יפה, אבל הכלל הזה לא נועד בכלל למה שאתה חושב, או שהוא הלכה בלא טעם, ואם יש לו טעם הרי הוא כך וכך. ופטרו לשלום. ההוא הבין והלך. אבל אלו שהיה בחדר רצו להבין מה היתה הקושיא, הוא הסביר להם את הענין במשך כמה שעות... והביא ראיות שזה הלכה למשה מסיני וכו'.

(שבוע אחרי זה הוא שאל אותי למה ההוא לא בא שוב. הוא מאד נהנה ממנו. אמרתי לו שהוא יצא מאוכזב, כזו קושיא פצצה וכך עלה עמלו בתוהו..).","199","","4620","True","True","False","","184","95.86.112.68","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13685","13659","נקודות","08/09/11 02:26","ט אלול","תשע"א","02:26","דוד כוכב","היה חברותא שלו המון שנים...
אז מה גילו!?

הוא לא אוהב להתעסק בחשבונות של מספר פוסקים ימינה ושמאלה...
ככה צריך, כמובן.

או בדיוקי לשונות...
אני מבין של ראשונים ואחרונים. גם של חז"ל?

צריך עור עבה. הוא צועק כל הזמן... "עם הארץ"...
קצת מסוכן, זה לא פורום שיש זמן להתעשת ולהתאפק ולא להגיב מיניה וביה...

החזו"א מאד אהב את זה...
ראיתי ת"ח שאוהבים שמתווכחים עמם בלימוד. הרב אברהם שפירא, הרב מרדכי אליהו, יבל"א הגרז"ן.
יש גם ת"ח שקשה להתווכח עמם.

צריך לקחת בחשבון סטירות קלות...
כבר חטפתי מהרב עובדיה.

או שהוא הלכה בלא טעם, ואם יש לו טעם הרי הוא כך וכך... והביא ראיות שזה הלכה למשה מסיני וכו'
הדיוק מפה נכון.
יש טועים לחשוב שכל הלכה למשה מסיני היא דבר בלא טעם. אבל החילוק הנכון הוא שהלכה למשה מסיני אין לה פסוק שהיא נדרשת ממנו.

בקיצור, צריך לארגן משהו, איזה יום...","125","","4619","True","True","False","","154","95.86.87.252","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13715","13685","קוים לנקודות","08/09/11 10:23","ט אלול","תשע"א","10:23","המכריע","דומני שהוא בערך בן 80 או מעט פחות.
הוא ישן בביתו של החזון איש מנערותו המוקדמת.
לפי מה ששמעתי, הוא היה בתחילת השואה בן 5, אביו נלקח מיד, והוא גדל במחתרת עם אמו, לפי זה הוא בן 76, בסופה היה בן 10 ולא למד לכתוב ברמה הטכנית של מוטוריקה עדינה או משהו בסגנון. אומרים שהוא פשוט לא מסוגל לכתוב.
הכניסו אותו לבתי אבות של ילדי השואה.
הרב מפוניבז' (בכ' אלול היא"צ שלו) דרש להם ואמר שהמהר"ם שואל מקשין העולם, וכי כל העולם שואל, סימן שהעולם זה רק הלומדים, השאר לא מענין.
קם הילד שהחל ללמוד גמרא לפני כמה ימים, אמר לו מדוע מהר"ם הלא הגמרא אומרת כולי עלמא לא פליגי.
הרב לקח אותו והביא אותו לפוניבז.
הוא היה ילד משחק בחוץ, ר' שמואל רוזובסקי היה אומר, קראו לחזקלה מהחצר, יש לי משהו טוב לומר אני צריך מישהו שיבין...
באיזשהו שלב, אולי עוד לפני הבר מצוה שלו הביאו אותו לחזון איש, והוא החל לישון אצלו בבית, וללמוד עימו כל יום כמה שעות.
הוא גם מחמיר גדול בהלכה. (כל הרכוש שלו למשל מוקנה לאחרים, כי הוא עצמו מחמיר בכל מיני דברים, לכן הכל של אחרים והם שואלים מורי הוראה מקובלים..) אבל העיקר ראשו הענק שקוע בלימוד 24 שעות ביממה, גם בשנתו הוא ממשיך.. זה קרוב ל70 שנה. עכשיו הוא כבר אריה זקן, אבל כדאי לזכות לחזות ביהודי כזה. שגדולי עולם רועדים ממנו זה יובל שנים, אבל זכה ששמו לא מוכר בשום מקום מחוץ לבית מדרשו.
שאר מיני דיוקים, צריך פשוט לראות לבד.
אם יהיה לי עוד פנאי אספר עליו עוד מעט.","199","","4619","True","True","False","","177","95.86.112.68","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13730","13715","אגב הרב נדל זצ"ל שהוזכר כאן","08/09/11 21:52","ט אלול","תשע"א","21:52","איתן","להלן קישור לספר של הרב יצחק שילת "בתורתו של ר' גדליה".","123","","4619","True","True","False","","299","95.86.73.232","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13814","13715","תמוה קצת","13/09/11 23:35","יד אלול","תשע"א","23:35","נחמן","(כל הרכוש שלו למשל מוקנה לאחרים, כי הוא עצמו מחמיר בכל מיני דברים, לכן הכל של אחרים והם שואלים מורי הוראה מקובלים..)

אם א"א לחיות עם החומרות זה לא ראייה שזה לא נכון?","182","","4614","True","True","False","","137","82.242.204.206","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("60850","13715","בשבת האחרונה, חי אדר תשע"ט, הוא נפטר","26/02/19 02:11","כא אדר א","תשע"ט","02:11","המכריע","ברוך דיין האמת.

חבל על דחסרא ארעא דישראל גברא רבא.

מעניין שדיברנו עליו בדיוק בדפים אלו במחזור הקודם.

אני חושב שאז לא היה רשום עליו מילה בכל רחבי הרשת. היינו חלוצים.
כעת כמובן יש כבר בשפע, כמו בפורום אוצר החכמה / משפחות סופרים.
וכנראה בכל האתרים החרדיים.","199","","1891","True","True","False","","325","213.151.62.190","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13737","13730","כבר דובר על כל הבלגן הזה","09/09/11 02:15","י אלול","תשע"א","02:15","נחמן","כאן
הרב שילת לא מייצג נכון את הרב נדל.","182","","4618","True","True","False","","143","82.242.204.206","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13740","13730","מי העלה את זה לרשת?","09/09/11 04:13","י אלול","תשע"א","04:13","דוד כוכב","כתוב שם שכל הזכויות שמורות, האם יש אישור של בעל הזכויות?
זו אגב סריקה, ולא קובץ המקור.","125","","4618","True","True","False","","170","212.76.100.74","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13745","13740","אכן זה לא חוקי","09/09/11 14:31","י אלול","תשע"א","14:31","נחמן","כי שילת מכר את הזכויות שלו למשפחת הרב לאחר כל הבלגן.

מאז, אין הזכויות שמורות לרב שילת אלא למשפחה.

ואין אישור של המשפחה.","182","","4618","True","True","False","","228","82.242.204.206","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13792","13745","האם יש זכויות שמורות על ד"ת שנגנזו?","13/09/11 09:16","יד אלול","תשע"א","09:16","שלמה שטרסברג","אני לא בקי בפרטים אלא רק מהמעט שקראתי כאן, ובכל זאת יש מקום לשאול האם דברי תורה יש עליהם זכויות שמורות שאסור להפיצם? ובמיוחד אם מתוך ההקדמה עולה שהרב היה מעוניין בפירסום הדברים כצורתם והמשפחה רחשה את הזכויות כדי שהספר לא יצא לאור
א"כ מי שמפרסמו אינו גורם הפסד ממוני לבעל הזכויות אלא רק מפרסם ד"ת שבעל הזכויות הנוכחי אינו חפץ לפרסמם. האם מבחינה הלכתית יש כאן בעיה של גזל או בעיה אחרת במיוחד שהמפרסם לא עושה כן ע"מ להרוויח כסף במקום בעל הזכויות אלא מאפשר לכלל הציבור ללמוד תורה שמשהו אינו מעוניין שהציבור ילמד אותה","205","","4614","True","True","False","","220","95.86.107.36","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13810","13792","הם לא נגנזו","13/09/11 21:27","יד אלול","תשע"א","21:27","נחמן","מכיון ששאלו בפורום מי בעל הזכויות, עניתי שהרב שילת מכר אותם, ולא הוא המפרסם.

אם בעל הזכויות אוסר אני לא יודע אם מותר ע"פ דין. ואם הבעלים של פרוייקט השו"ת אוסרים להעתיק המאגר של ד"ת יש להם הזכות?","182","","4614","True","True","False","","147","82.242.204.206","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13863","13792","בין כך ובין כך","15/09/11 23:05","טז אלול","תשע"א","23:05","נחמן","תקרא את זה, אין שם בשורה מי יודע מה, זה יותר לעיתנאים מאשר ללומדים.","182","","4612","True","True","False","","188","82.242.204.206","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13815","13810","החילוק ברור","13/09/11 23:58","יד אלול","תשע"א","23:58","שלמה שטרסברג","פרויקט השו"ת השקיעו כספים רבים ביצירת המאגר ותוכנות החיפוש וכ' וניתן לרכוש מהם את המאגר והעתקת התוכנה גורמת להם להפסדים וכ' אבל ספר שרשום עליו כל הזכויות שמורות אבל הוא אזל מהשוק ואינו ניתן לקניה נראה לי פשוט שמותר לצלמו ובמיוחד בד"ת אני לא קובע מסמרות אבל אני שואל האם יש יכולת בידי בעלי הזכויות לגנוז דברי תורה שהרב המחבר רצה בפירסומם והם קנו את הזכויות רק כדי שדברי התורה האלו לא יתפרסמו אין להם הפסד כספי מפרסום הדברים באינטרנט שהרי אינם חפצים להוציאם לאור ועל אף שיש להם מורת רוח מפרסומם מסיבות השמורות עימהם לא בטוח שהלכתית הם יכולים למנוע מהציבור ללמוד ד"ת אלו","205","","4614","True","True","False","","223","95.86.90.36","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13816","13814","ואני תמהתי","14/09/11 01:43","טו אלול","תשע"א","01:43","דוד כוכב","מצד הדין בשולחן ערוך חושן משפט סימן צט, ז ובטור שם מתשובת הרא"ש שהמקנה נכסיו ועודו מחזיק בהם ונושא ונותן בהם ומעולם לא יצאו מרשותו, שאנן סהדי שאין מתנתו מתנה.
ויש לדון בזה ולחלק במקרים מסוימים.","125","","4613","True","True","False","","114","31.44.138.163","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13817","13814","רכוש מוקנה","14/09/11 02:32","טו אלול","תשע"א","02:32","המכריע","אם אתה יודע את הענין מיסודו ויודע שיש שאלה גדולה או מקום להסתפק, וזה שהרב שיותר קטן ממך מכריע להקל, בכלל לא משכנע אותך, אתה עצמך חייב להחמיר. אם חומרה קשה זה אומר שהיא לא נכונה?
אלא שכל החומרות האלו מכבידים מאד על בני הבית שלא מבינים מדוע הם צריכים להחמיר במה שכל העולם מיקל על פי כל הרבנים,
מכיון שהוא סבור שאין בני ביתו חייבים לבחור בו כרבם, מותר להם לבחור רב מקובל, אבל כל זמן שזה שלו או שהוא שותף אין לו רשות להקל לפי הרבנים, לכן הוא מקנה את כל רכושו, וכל השאלות בעניני ריבית וכולי שואלים רב מקובל ועושים.
מה שלא נוגע להם אלא לו אישית, הוא באמת מחמיר עד הסוף. הוא לא מחפש שום טריקים להקל.","199","","4613","True","True","False","","197","212.76.123.252","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("13879","13817","תודה","16/09/11 10:07","יז אלול","תשע"א","10:07","נחמן","","182","","4611","False","True","False","","178","82.242.204.206","0","13647","חולין|עב ע"א",""),new Message("60851","60850","ואני שמעתי ושככה תמיהתי","26/02/19 08:32","כא אדר א","תשע"ט","08:32","דוד כוכב","בתחילת השבוע שמעתי על פטירתו, וסיפרו על אופיו. ומהדברים הבנתי מיד שאין מקום לתמיהתי דלעיל. שכל רכושו שהקנה לאחרים לא היה זה רק מן השפה ולחוץ, כי אמת שהוא עצמו חי בעולמותיו הפנימיים ואת הדברים הגשמיים הותיר לאחרים.","125","","1891","True","True","False","","201","95.86.122.120","0","13647","חולין|עב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);