var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2716;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","40"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2716","0","אבא חלקיהו","27/06/10 02:03","טו תמוז","תש"ע","02:03","דוד כוכב","מה היה פועלו של אבא חלקיהו, ומדוע בחרה הגמרא לתאר כ'פועל צדק' דוקא אותו?

על כך כאן.","125","","5054","True","True","False","","1058","212.76.107.254","0","0","מכות|כד ע"א",""),new Message("2740","2716","היום אמר לי הגרז"ן גולדברג","27/06/10 23:09","טו תמוז","תש"ע","23:09","דוד כוכב","הסבר נוסף לדברי הגמרא: "פועל צדק - כגון אבא חלקיהו".

שאמרו שם במסכת תענית דף כג ע"ב:
"מאי טעמא כי יהבינא למר שלמא לא אסבר לן מר אפיה?
- אמר להו: שכיר יום הואי, ואמינא לא איפגר".

הרי שאבא חלקיהו היה פועל שכיר יום, שעשה מלאכתו באמונה וצדק.

וא"ת הרי לפני כן בסמוך אמרו: "הולך תמים - זה אברהם".
ולמה לא נקטו לדוגמא של פועל צדק את יעקב אבינו שאמר על עצמו:
בראשית לא, ו: וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן:
ושם מ': הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי: ?
וי"ל שאפשר שיעקב התאמץ כל כך יומם ולילה כדי לקיים, שם לט: טְרֵפָה לֹא הֵבֵאתִי אֵלֶיךָ.
אבל הרבותא באבא חלקיהו שנמנע אפילו מבטלה קלה שאין בה כדי לגרום נזק ממשי.","125","","5054","True","True","False","","117","212.76.107.254","0","2716","מכות|כד ע"א",""),new Message("2746","2740","לענ"ד לא צריך להגיע לזה","27/06/10 23:58","טו תמוז","תש"ע","23:58","משיב מאורות דף היומי","אלא החילוק בין אבא חלקיה ליעקב אבינו הוא פשוט:

הגמ' רואה באבא חילקיה דוגמא לאדם שהזמן שלו שייך לבע"ה, אבל אצל יעקב הוא היה רועה בקבלנות, ופשוט שלקבלן מותר לדבר כי הוא מקבל שכר על הפעולה ולא על הזמן,

וגם את"ל שיעקב אבינו היה שכיר שבוע, הפסוק של הייתי ביום וכו' אינו מדבר על הזמן של הפועל ששייך לבע"ה, אלא על נאמנות יעקב אבינו במלאכתו, אבל הגמרא מחפשת דווקא דוגמא של פועל צדק, כלומר מצב שהזמן של הפועל משועבד לאדם אחר.

וכך נפסק ברמב"ם שאסור לפועלים לברך ברכה רביעית של ברהמ"ז בגלל שזה גוזל זמן לבע"ה.","142","","5054","True","True","False","","211","82.166.18.134","0","2716","מכות|כד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);