var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33293;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","48")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33293","0","כיצד חולק רבי יוחנן על רבי מאיר?","11/02/14 19:55","יא אדר א","תשע"ד","19:55","ינון קליין","בגמרא למדנו שלדעת רב יוחנן סוכה עגולה כשרה אם יש בהקפה עשרים וארבע בני אדם. רש"י (ד"ה ככבשן) מדייק שרבי יוחנן חולק על אחרים (שהוא רבי מאיר כפי שהתבאר למעלה). האם יש בכוחו של רבי יוחנן לחלוק על רבי מאיר?
ככלל "האמורא אין לו כח לחלוק על התנא בשום פנים בעולם" (הליכות עולם שער ב פרק ב אות י). טעם הדבר מתבאר בדברי הכסף משנה (הלכות ממרים פרק ב הלכה א) שכתב, "ואפשר לומר שמיום חתימת המשנה קיימו וקבלו שדורות האחרונים לא יחלקו על הראשונים וכן עשו גם בחתימת הגמרא שמיום שנחתמה לא ניתן רשות לשום אדם לחלוק עליה".
אך, מצאנו כמה אמוראים שנאמר עליהם 'תנא ופליג' [לדוג' רבי חייא (בבא מציעא ה א) רב (עירובין נ ב, כתובות ח א ועוד), רבי ישמעאל ברבי יוסי (שבת סד ב) ועוד, אמנם תירוץ זה לא מתרצים אלא מתוך דוחק גדול כשאין תירוץ אחר] האם רבי יוחנן הוא אחד מהם?
בספר הכריתות (חלק ה שער ג אות קמא) כתב שרבי יוחנן תנא ופליג אך היבין שמועה (על הליכות עולם שם) הוכיח שהדברים הם טעות סופר ורבי יוחנן לא נחשב לתנא ופליג [כפי שהוכיח ההליכות עולם מהגמרא בכתובות (ח א) וראה עוד ביד מלאכי (כלל תקנב- תקנג) שהאריך להוכיח שלא אומרים 'תנא ופליג' לגבי רבי יוחנן].
אם כן חוזרת השאלה, כיצד חולק רבי יוחנן על 'אחרים' (רבי מאיר)? לכאורה נראה להשיב, שהכלל שאין בכח האמורא לחלוק על התנא הוא רק כשאין חולק כנגדו, אך אם יש תנאים שחולקים על אותו תנא, יכול האמורא לסבור כמותם. לפי זה, במקרה שלנו דברי 'אחרים' הובאו בתוך 'שיטה' שכל בעליה סוברים ש'סוכה דירת קבע בעינן' ואין הלכה כמותם אלא כחולקים עליהם הסוברים ש'סוכה דירת עראי בעינן', לכן אף דברי אחרים שסוכה עגולה פסולה [כי אין לה זויות ולכן אינה דירת קבע, תוס' (ד"ה אחרים)] נתונים במחלוקת, שהתנאים הסוברים ש'סוכה דירת עראי בעינן' יתירו אף בסוכה עגולה- וכמותם סבר רבי יוחנן.
כמו כן, ראה ברש"י (ראש השנה יג ב ד"ה אשתמיטתיה) שכתב, "למדנו דאשכח שמואל תנא דלא אזיל בתר השרשה בקטניות אלא אחר גמר פרי, ועליה סמיך לפלוגי עליה דרבי שמעון שזורי, ועליה דהא מתניתין דתנינן לעיל האורז והדוחן והפרגין והשומשמין שהשרישו כו', ואני לא ידעתי מאן הוא ההוא תנא". היינו שלעיתים אנו אומרים שודאי האמורא מצא איזה תנא ומכוחו חלק על התנא האחר ואף על פי שאנו לא יודעים מיהו אותו תנא. אך אצלנו לא צריך להגיע לתירוץ זה.","322","","3737","True","True","False","","1276","212.76.100.88","0","0","סוכה|ז ע"ב",""),new Message("33302","33293","בשום פנים בעולם?","11/02/14 21:11","יא אדר א","תשע"ד","21:11","דוד כוכב","ראה במסכת בבא מציעא דף קב ע"ב, רב נחמן חולק על כל התנאים שם וגם על רבותיו. לבסוף גם הלכה כדבריו! (יש לדחוק שניתן לפרש את דברי רב כדבריו, ורב תנא הוא).
וראה עוד בהודעה זו, רב נחמן יכול לחלוק גם על קדומים עוד יותר...","125","","3737","True","True","False","","121","95.86.124.182","0","33293","סוכה|ז ע"ב",""),new Message("33312","33302","בדרך כלל","12/02/14 07:45","יב אדר א","תשע"ד","07:45","ינון קליין","כמו שכתבתי בגוף ההודעה, ככלל האמורא אין לו כח וכו' (לשון הליכות עולם).
ודאי יש יוצאי דופן רבים ויש אופנים שונים שבהם האמורא חולק על התנא.","322","","3736","True","True","False","","61","212.76.100.88","0","33293","סוכה|ז ע"ב",""),new Message("33315","33312","יש פה סתירה מסויימת","12/02/14 08:59","יב אדר א","תשע"ד","08:59","דוד כוכב","המילה "ככלל" היא מדבריך - הציטוט שהבאת מתחיל אחריה. ואילו לשון ההליכות עולם שציטטת: "בשום פנים בעולם" משמעו שמדובר פה בכלל שאין לו שום יוצאים מן הכלל, כך שבפשטות הוא חולק על דברינו.","125","","3736","True","True","False","","121","95.86.124.182","0","33293","סוכה|ז ע"ב",""),new Message("33324","33315","ההליכות עולם עצמו מסייג","12/02/14 16:04","יב אדר א","תשע"ד","16:04","ינון קליין","את דבריו. ומיד מביא את האמוראים עליהם נאמר תנא ופליג. מה גם שאם נאמר כרש"י שהאמורא סמך על איזה תנא שמצא הרי שאכן לא חלק על תנא.","322","","3736","True","True","False","","100","212.76.100.88","0","33293","סוכה|ז ע"ב",""),new Message("33335","33324","אין די בהסתייגויות הנזכרות","12/02/14 22:04","יב אדר א","תשע"ד","22:04","דוד כוכב","רב נחמן בודאי אינו נחשב לתנא, ולא סביר שכוונת רב נחמן היתה שיחלוק על יהושע בן נון רק אם יִמָּצֵא מאן דפליג עליו (כגון עתניאל בן קנז).","125","","3736","True","True","False","","122","95.86.124.182","0","33293","סוכה|ז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);