סקר
האם המלצתם על האתר ושיתפתם אותו בפני חברים?





 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןיד ע"אל כסלו תשפ"ה17:22הדרישות המשתנות בהדלקת נרות. / ‏לאנתנ
הדרישות המשתנות בהדלקת נרות.

א.
אפשרויות רבות לנרות.
* אש בלי שלהבת.
* שלהבת בלי פתילה.
* אור בלי אש ובלי פתילה.
* אש עם הנאה.
* אור בלי הנאה.
* אור ע''י הדלקה .
* אור ללא הדלקה.
מלאי אנרגייה מוכן.
ויש עוד..

ב. סדר.
ונתחיל לפי הסדר: יש לנו בהלכה מספר דברים המחייבים הדלקת נר:
א. נר שבת
ב. נר הבדלה
ג. נר חנוכה.
ד.נר בדיקת חמץ.
ומעל כולם מתנוססת השאלה האם ניתן להשתמש לשם כך בחשמל ?

נקדים שהדברים מתייחסים לנורות ליבון הוותיקות, ולא לנורות לד וכדומה שראויות לדיון נפרד. ובד''כ זה לגריעותא.
ועוד הערה הכוונה להביא את דברי רוב הפוסקים ואת הנוהג המקובל. מבלי לפסול דעות שונות אחרת שגם להם ראיות והוכחות לטענותיהם, אולם הרוב והקהל הכללי אינו כפוף לרבני אותו חוג וממילא אינם נוהגים כך.

ג.
מהקל לכבד.

הבה ננסה לעשות מידרג מהקל לכבד, או מהסביר ביותר להתיר בהם שימוש בחשמל, לאחר שהדרישות ההלכתיות דורשות להימנע מחשמל ככל הניתן - או כלל לא להשתמש בחשמל.
1.... . 2.....? 3........? 4......?

1.
בדיקת חמץ
.
נתחיל מהמצווה שדרישותיה מאפשרות שימוש בחשמל והיא ''בדיקת חמץ''.
לא רק שמותר לברך ולבדוק בחשמל \פנס אל שלדעת ר' משה פיינשטיין עדיף כך לכתחילה.
אין בה דרישה לשמן, פתילה, אש, להבה, הדלקה וכ''ו .
דבר אחד נדרש אור מדוייק ויעיל היכול לגלות את החמץ המסתתר.
ואכן בברכתה אין כלל את המילים יילהדליק נר ''.

2.
''הבדלה ''.

כאן יש כבר יותר דרישות: שהאור יהיה מיועד להנאה.וגם שיהנו ממנו בפועל, ושתהיה אש. וזהו.
אין צורך בשמן, פתילה, הדלקה, ולכן מותר לברך בורא מאורי האש על נורת גז שדלוקה עוד מלפני שבת.
ומציינים שהחזו''א בירך על גז.

ולגבי חשמל - זה כבר גורר למחלוקת האם נורת הליבון חשובה כאש או לא.
ונחריף את השאלה האם מותר להדליק חשמל ביו''ט ?
אז כן. היו רבנים שהעלו דעות כאלה: ערוך השולחן הרב צ,פ,פרנק אבל רוב הפוסקים וכך נתקבל שיש בכך איסור דאורייתא או דרבנן: [ הדלקה, בונה, מוליד ועוד].

וכדי להדגיש את איסורו שיש כאן מדליק אש ממש, נהגו רחע''ז ור' חיים מבריסק והרוגצ'בר -
לברך מאורי האש על נורת חשמל.
וגם כאן הברכה תומכת בדעה זו ,שכן מברכין ''בורא מאורי האש'' . ואין כאן נר ולא הדלקה.

3.
בנרות שבת.

כאן -מספר הדרישות גוברות: כבוד שבת, עונג שבת, שלום בית, וכן ראוי לשמור על דברי\ תקנת חזל
כפי שנוסחו בברכה ''להדליק נר ''.

ולכן גם כאן רוב הפוסקים מתירים חשמל עם ברכה [ולגרי''ש אפילו בלד] וביותר לאלו המתאכסנים בבתי הארחה וכדומה.
שכן העיקר הוא האור לכבוד שבת ולשלום בית והן מתקיימות גם בחשמל. אבל בנידון דידן יש כבר פוסקים רבים יותר החוששים להתיר לההדליק בו או לברך עליו.
ובהלכה שאם יש לו כסף רק ליין או לנרות יקנה נרות. אבל כיום פסקו שבמקרה כזה משיש לו חשמל יקנה יין ולא נרות.
ולכן באם כבתה צריך להדליק מחדש - שהבית יואר.
אולם לדעת רמ''פ החובה היא בנרות שכך תקנו חזל.

ויש שפסלו בגלל שיש צורך בהדלקה - ונר שדלק מבעוד יום, יש לכבותו ולהדליקו מחדש לכבוד שבת ולברך עליו. והסתפקו באם הזזת המתג דינו כהסרת מסך \ גרמא או כהדלקה.
גם הגרש''ז מתיר בפנס או מצבר שהזרם בכבר מאופסן בתוכו, , אבל בחשמל שדומה להדלקה הפעלה כל רגע מחדש
כ''י הזרם המתחדש. הרי זה דומה כאילו הדליק ללא שמן ולא קיים את חובת ההדלקה..
ולחזו''א גם כאן מותר נרות עם מיכל גז , למרות שאין כאן שמן ופתילה.

4.
נרות חנוכה.

העולה מהנ''ל שהכי בעייתי לשימוש בחשמל מתקיים ב''נרות חנוכה''.
כי כאן דרושים תנאים רבים יותר מכל הקודמים כדי לקיים מצוות חנוכה.
יש צורך ב: שמן, בכמות אגורה לחצי שעה, פתילה, אש, להבה, הדלקה ועוד.

חשוב גם במה אין צורך: באור כדי להאיר כמו בחמץ. ולא לתרום לשלום בית.ולא כבוד החג.ולא להנאה !
הפוך מהבדלה - ''איסור הנאה'' יש בהן.
ולכן יש הטוענים שחשמל אינו תחליף לשמן, והנורה אינה תחליף לפתילה, שברגיל הולכים ומתכלים בשימושם.

ועוד - שהאש בליבון אינו די לשמש תחליף לשלהבת שהיא עיקר המצווה הנדרשת לנר חנוכה.
ושאין במתג הדלקה. ובזרם אין כדי בעירה לחצי שעה כנדרש
[וביותר הבעייה בזרם חילופי]והזרם מתחדש כל הזמן,
ונר שהדליקו ולא היה בו די שמן - הוספת שמן אחר ההדלקה אינה מכשירתו. אלא יש לכבותה להוסיף שמן ואז להדליק.
וגם שהאש במנורה אינה דומה לנר בודד אלא כאבוקה, הפוסל לנרות חנוכה. בשל הסליל הלוהט.

ועולה מכאן שישנם קשיים הלכתיים בכל הסעיפים:
שמן כחומר שמן אגור ,פתילה, אש, להבה, הדלקה. היותו זיכרון למקדש.
שהוא הטעם העיקרי לפרטי הדינים בהדלקת נר חנוכה, שנצטווינו בו כדי להזכיר את נס הנרות במקדש ע''י ריבוי מעשים הדומים להם. ולכן בחיסרון של :שמן, או פתילה, או אש,היא מהותית ויש בחסרונן כדי לפסול את ההדלקה בחשמל לנרות חנוכה.

5.
ולסיכום:
1. לנר בדיקת חמץ - נדרש רק אור יעיל.
2. להבדלה נדרש -אור להנאה, ושלהבת.
3. לשבת נדרשים - אור, כבוד, עונג, שלום בית,הדלקה.
4. לנר חנוכה נדרשים -אור, שמן כחומר, שמן אגור ,פתילה, אש, להבה, הדלקה. היותו זיכרון למקדש.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר