נוהג זה של הגויים להעדיף את הגביה מהערב, מובא גם בשו"ת של הפוסקים השונים, למן הרי"ף שבתחילת הראשונים, ועד לאחרונים.
סיבת הנהגתם היא הנוחות. הרי קל יותר לגבות מהערב האמיד, מאשר מהלוה הנצרך והמתקשה לשלם. הרי אילולא היה הלווה כזה, הוא לא היה נצרך כלל לערב על מנת לשכנע את המלוה להלוותו.
ואילו דין תורה הולך אחר הצדק, הרי הלווה הוא הוא החייב, ורק בלית יכולת לגבות ממנו, נתחייב הערב לפרוע. ועוד, שכלל נקוט בידינו (בבא מציעא דף קי.) "אטרוחי בי דינא תרי זמני לא מטרחינן" (ושם בדף פט: "אטרוחי בי דינא בכדי לא מטרחינן"), והלא נצטרך אחר כך לגבות שוב מהלווה עבור הערב.
אולם, אם הערב נתחייב בלשון קבלן, הרי שנתחייב מראש להקל על המלוה שיוכל לגבות ממנו תחילה. וקי"ל שבכל דבר שבממון תנאו קיים. וכן המתחייב בלשון המורה על כך שהוא חייב בפני עצמו, ולא רק כמשנה ללוה, דינו כערב, וניתן לגבות ממנו תחילה. לקמן בדף קעד. "תן לו ואני קבלן, תן לו ואני פורע, תן לו ואני חייב, תן לו ואני אתן, - כולן לשון קבלנות הן".
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום