סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראקעה ע"אכה שבט תש"ע09:29"בעי רבא: שכיב מרע שהודה, מהו?" / ‏דוד כוכב
"בעי רבא: שכיב מרע שהודה, מהו?
צריך לומר אתם עדי, או אין צריך לומר אתם עדי? {כדי שלא יוכל לטעון אחר כך משטה הייתי בך}
צריך שיאמר כתובו, או אין צריך לומר כתובו? {האם זקוקים לאישור נוסף, כבבריא}
אדם משטה בשעת מיתה, או אין אדם משטה בשעת מיתה?
בתר דבעיא הדר פשטה: אין אדם משטה בשעת מיתה,
ודברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין דמו".

פירש רשב"ם:
"ודברי שכ"מ ככתובין וכמסורין - ואין צריך לומר כתובו".

וכתב התוספות:
"ודברי שכ"מ ככתובין וכמסורין דמו כו' - האי ככתובין לא הוי ככתובין דלעיל פ' מי שמת (דף קנא.) דהתם קאמר שהם ככתובים וכמסורין כבר דלא בעי קנין אבל הכא לא בעי למימר דדוקא ככתובין וכמסורין אלא אלימו טובא כדברים הכתובים הלכך הוי כאילו אמר כתבו".

צריך ביאור למה כרך רבא איבעיות אלו יחדיו,
ועוד, למה אמרו בלשון יחיד "הדר פשטה".

ונראה שהשאלות תלויות זו בזו, והתשובה אחת.
כי כיון שאין אדם משטה בשעת מיתה, דבריו מוחלטים, ואינו מתכוין להצריך אישור נוסף שמא יחזור בו. לכן ציוויו הראשון כבר כולל את ההוראה למעשה: "כתובו!".

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר