ערכיןח ע"בכז טבת תשע"ב08:52האם בתקופת המשנה קידשו על פי הראיה? / Almuaddib
לכאורה, שאלה מיותרת, וכולם מכירים את מסכת ראש השנה, וגם דברי הרמב"ם בהלכות קידוש החודש ידועים.
ובכל זאת, ממשנתנו, ויותר - מפירושי הגמרא עליה, ועוד יותר - מדברי רש"י עליהם, לא כך עולה.
שכך אומרת המשנה:
אין פוחתין מארבעה חדשים המעוברים בשנה ולא נראה יתר על שמנה
מקריאה ראשונה כבר בולטת השניות בניסוח בין חלקה הראשון של ההלכה - "אין פוחתין", לבין חלקה השני. היינו מצפים להמשך מקביל, כגון 'ואין מוסיפין', וכיוצא בכך, אולם הלשון של המשנה שונה לגמרי.
ואכן, מייד שואלת על כך הגמרא:
מאי לא נראה יתר על שמנה?
ותשובת הגמרא - בין תשובת רב הונא ובין תשובת עולא, היא כי "לא נראה לחכמים" לעשות משהו - רב הונא לשיטתו ועולא לשיטתו.
כלומר - הדבר נתון להחלטתם של החכמים, כמה חודשים לעבר/לחסר. לא בעדות הראיה תליא, אלא בחכמים!
ועוד יותר מוסיף על כך רש"י בהסברו על דברי רב הונא אלו:
קדים [אתי] סיהרא - חדתא ג' ימים קודם ראש השנה שהמולד ביום ד' וראש השנה בשבת ומרנני עלמא בתר רבנן למימר כל מה דבעו עבדי.
ואכמ"ל.
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום