1. מדוע הכפילות בתמיד ג,א - אָמַר לָהֶם הַמְּמֻנֶּה, צְאוּ וּרְאוּ אִם הִגִּיעַ זְמַן הַשְּׁחִיטָה. אִם הִגִּיעַ, הָרוֹאֶה אוֹמֵר, בַרְקַאי. מַתְיָא בֶן שְׁמוּאֵל אוֹמֵר, הֵאִיר פְּנֵי כָל הַמִּזְרָח. עַד שֶׁהוּא בְחֶבְרוֹן, וְהוּא אוֹמֵר, הֵין:
וביומא ג,א
אָמַר לָהֶם הַמְמֻנֶּה, צְאוּ וּרְאוּ אִם הִגִּיעַ זְמַן הַשְּׁחִיטָה. אִם הִגִּיעַ, הָרוֹאֶה אוֹמֵר, בַּרְקַאי. מַתִּתְיָא בֶּן שְׁמוּאֵל אוֹמֵר, הֵאִיר פְּנֵי כָל הַמִּזְרָח עַד שֶׁבְּחֶבְרוֹן. וְהוּא אוֹמֵר הֵן:
2. ומהו שנאמר בהמשך ביומא ג,ב וְלָמָה הֻצְרְכוּ לְכָךְ, שֶׁפַּעַם אַחַת
עָלָה מְאוֹר הַלְּבָנָה וְדִמּוּ שֶׁהֵאִיר מִזְרָח, וְשָׁחֲטוּ אֶת הַתָּמִיד, וְהוֹצִיאוּהוּ לְבֵית הַשְּׂרֵפָה
והרי זריחת הלבנה אינה דומה כלל לעלות השחר (מפרשי הגמרא)?
האם ייתכן כפי שמובא עָלָה מְאוֹר הַלְּבָנָה ביום הכפורים?
מחד הרי
הלבנה ביום כיפור אינה זורחת לפנות בוקר ? ומאידך אם ר' יהודה הנשיא שם את הסיפור ביומא ביום כיפור אין לנו אלא להסביר מה היה באותו יום כיפור.
הרצאה מאלפת של ר' גדי איידלהייד המסבירה הנ"ל (החל מהדקה 14:35)
ועוד כאן.