סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןפו ע"אכד אייר תש"ע22:30שתי שאלות בנוגע למדרשי ההלכה / ‏הראל
בגמרא מובא בשם ר' יוחנן:
סתם מתני' ר' מאיר
סתם תוספתא ר' נחמיה
סתם ספרא רבי יהודה
סתם ספרי ר''ש
וכולהו אליבא דר''ע


[1]
ה"ספרא" זהו מדרש ההלכה על ספר ויקרא ["ספרא" = "הספר", שהרי "מפני מה מתחילין לתינוקות בתורת כהנים יתחילו להן מבראשית? אמר הקב"ה הואיל וקרבנות טהורין והתינוקות טהורין, יבואו טהורין ויתעסקו בטהורין" (ויקרא רבה (מרגליות, פרשה ז ד"ה [ג] גופא)]
לגבי ה"ספרי" [="ספרים"], רש"י מבאר בסוגייתנו שהם: "ספר וידבר ומשנה תורה".
ומה עם ספר מדרש ההלכה לחומש שמות? מדוע הוא מכונה "מכילתא" ולא גם "ספרי"?
שמעתי פעם, שבעבר, כינוי "ספרי" היה הכינוי הבבלי כלפי מדרשי ההלכה על ספרים שמות, במדבר, דברים, ואילו הכינוי "מכילתא" היה הכינוי הארץ-ישראלי לספרי המדרש הללו.
האם מישהו יודע/שמע משהו בנושא זה?

(הערה: בערוך ערך "ספר" (השני) כתב: "ספרא נקרא תורת כהנים שהוא ויקר' לבדו ספרי הוא וישלחו שהן שני חומשין")

[2]
ידועה החלוקה של שני בתי המדרש השונים לספרות מדרשי ההלכה (אותה, דומני, העלו החוקרים לפני כמה עשרות שנים).
חלוקה זו טוענת שגם לבית המדרש של רבי עקיבא וגם לבית המדרש של רבי ישמעאל היו מדרשי הלכה על חומשים שמות-דברים (שנבדלו בעיקר בשיטת מדרש שונה של המידות בהם התורה נדרשת). ראו כאן.
מדוע אם כן, נאמר בסוגייתנו "וכולהו אליבא דר''ע", הרי יש גם ספרא וספרי מבית המדרש של רבי ישמעאל (ועליהם כמובן לא נאמר "סתם ספרא רבי יהודה סתם ספרי ר''ש" שהיו תלמידי רבי עקיבא) ?
[שמעתי פעם, שמרבית המדרשים המובאים בבבלי (ודלא כירושלמי) הם דווקא מדרשי ההלכה מבית מדרשו של רבי עקיבא, ואולי יש בכך כדי לתרץ? - אך, בהזדמנות זו, מדוע הבבלי נקט דווקא את גישתו ושיטתו של רבי עקיבא?]

תודה מראש.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר