סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ברכותנג ע"בז תשרי תשע"ג17:38היתר גנבת דעת לצורך הידור מצוה / ‏שלמה שטרסברג
רבה בב''ח הוה קאזל בשיירתא אכל ואשתלי ולא בריך אמר היכי אעביד אי אמינא להו אנשאי לברך אמרי לי בריך כל היכא דמברכת לרחמנא מברכת מוטב דאמינא להו אנשאי יונה דדהבא אמר להו אנטרו לי דאנשאי יונה דדהבא אזיל ובריך ואשכח יונה דדהבא ומאי שנא יונה דמתילי כנסת ישראל ליונה דכתיב {תהילים סח-יד} כנפי יונה נחפה בכסף ואברותיה בירקרק חרוץ מה יונה אינה ניצולת אלא בכנפיה אף ישראל אינן ניצולין אלא במצות:

לכאורה יש כאן היתר ברור לגנוב דעת הבריות לצורך הידור מצווה

לא ברור האם מדובר ביהודים או דווקא בגויים וכן עד כמה אפשר להטריח אותם לחזור בגלל ששכח מלברך

האם אנו היינו מעכבים אוטובוס עם עשרות נוסעים כי אחד התלמידים היה אומר לנו ששכח לברך ברכת המזון ולכן יש צורך לחזור למקום שאכלו או שהיינו אומרים לו שיברך במקום שנזכר במיוחד שהלכה כב"ה שהדבר מותר במקרה מאין זה

מהגמרא נראה שנהג כראוי שהרי קיבל שכרו .

האומנם זו המסקנה ההלכתית שמותר לגנוב דעת הבריות לצורך הידור מצווה
האם באמת מצד הדין מן הראוי שציבור יתעכב בגלל יחיד ששכח לברך ויצטרכו לחזור בשבילו למקום שאכלו? וכמה הלכות יש לנו ששורשם למנוע טירחא דציבורא?

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר