סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ברכותנה ע"איב תשרי תשע"ג06:49הערות לדפים נה - נו / ‏המכריע
א. לסוגיית החלומות. עיין מהרש"א מה שהעתיק מספר העקידה לענין החלומות, ועיין מהר"צ חיות מה שהעתיק מהתשב"ץ.
ב. (נה:) תוד"ה פותרי חלומות. הביאו בשם ר"י דמזל שעת הלידה גורם. נ"ב עיין בספר דניאל במקרא המובא בסמוך (ורעיוני לבבך תנדע) ותמצא מקור התוס'.
ג. כל החלומות הולכים אחר הפה. הגרי"פ במסורת הש"ס ציין לתוס' במס' שבת. ונ"ב ועי' תורא"ש לעיל מז: ד"ה ונתן.
ד. (נו.) וגרבי בך, עי' גיטין מה. ליגרבו, ועניינו לשבות ולמשוך. וירעו בך חזירים (או שאר שקצים).
ה. כבישותיה. ר"ל כרעתו של המקרא.
ו. לרבא א"ל מסיפיה. ומעט תאסוף כי יחסלנו הארבה. ובסמוך סיפיה דקרא הוא ושמן לא תסוך כי ישל זיתך.
ז. חזן רומנא. לכאורה היינו רימונים. אבל לא כל כך מובן מה זה מר. אולי הכוונה לחמיצות של הרימון. ואולי הכוונה בכלל לתולעת מלשון רימה, ועשיק הכוונה כמו התולעת שמתנפחת או כמו שמתנפח מקום מושבה בעץ.
ח. תרי גרגלידי. עי' לעיל לט. דפירש"י שם ראשי לפתות, וזהו מש"כ רש"י כאן בד"ה תרין.
ט. חזאי חלמא דעייל מחטא באצבעתי. הכוונה שהתולעת מתחילה להיכנס בשיראי והיה אפשר עוד להציל, ואח"כ בתרתין שאכלה עוד קצת או מחצה, והיינו מה שאמרו להלן שהוא ידע ולא אמר.
י. (נו:) כציפור נודדת מן קנה, מסיים כן איש נודד ממקומו. ולהלן כהקר ביר מימיה, ושם מסיים דכן נובעות רעות ירושלים.
יא. דלועין. ראה דברים מענינים מאד ברב ניסים גאון. ורש"י פי' כפירושו השני.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר