סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתסב ע"אכב כסלו תשע"ג11:28הבדל בין רועים לגזבריות / ‏מתפעל
"הרועים יוצאין בשקין ולא הרועים בלבד אמרו אלא כל אדם אלא שדרכן של הרועים לצאת בשקין".
רש"י: 'אלמא אע"ג דלא רגילי ביה,מיגו דלגבי האי תכשיט, לגבי האי נמי תכשיט הוא'.

כלומר, כאשר יש קבוצה מסויימת של אנשים שהולכים במלבוש מסויים, אפילו שרוב בני האדם לא רגילים ללכת איתו, זה נחשב מלבוש ולא חייבים עליו.

והנה באשה שהולכת עם טבעת עם חותם, שם אין רגילות הנשים ללכת עם חותם ולכן אשה חייבת. הגמרא שואלת שזו הוצאה שלא כדרך ועונה שמדובר בגיזברית שהיא כן הולכת כך. רש"י שם מבאר דאם כן, אז למה זה לא יעזור גם לכך שלא תתחייב משום משא ועונה: 'ומיהו תכשיט לא הוי לדידה דאין דרך נשים בכך ומיהו דרך הוצאתה של זו בכך'.

שאל אצלינו המגיד שיעור: למה לא תהיה אשה גזברית זו כמו הרועים, הרי מסתמא כל הגזבריות הולכות כך וא"כ יש לנו קבוצת נשים שהולכות כך. אז מדוע ברועים זה משפיע על כל הגברים והנשים הגזבריות לא משפיעות על שאר נשים?

אני חשבתי לומר שיש הבדל כי רועים זו קבוצה משמעותית שיש בכל מקום ואשה גזברית זה באמת יוצא דופן, אשה יחידה פה ושם. אבל הוא טען נגדי שהאם הדין ישתנה אם תהיינה יותר גזבריות בעולם? זה רק ענין של כמות?

אגב,
זה מעניין שמינו אשה להיות גזברית והרי כידוע לפי ההלכה לא ממנים נשים לשום מישרה ציבורית.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר