שכותרתו: "
ניסויים בבעלי חיים" לצורכי רפואה וכו' ובמאמר מקרים שונים בצעב"ח.
מקרה מעניין שלא נדון שם הוא דין איבר מן החי של בן פקועה.
בספר "משנת בן פקועה" (עמ' קצא) מובא שאין צעב"ח בחיתוך איבר מבן פקועה חי אם ניצרך לרפואה.
כמו כן, במאמר הנ"ל הזכיר הרב מספר פעמים את דעותיהם של חכמים ש-"על פי חסידות, להינצל ממידת אכזריות, ודאי אסור" לבצע ניסויים בבע"ח.
חשבתי להביא בהקשר:
מותר להציל בשבת תרנגולת / ציפור מחתול המנסה לטורפם למרות שירים ויטלטל את הציפור. "כיון שיש כאן צער בעלי חיים ובמקום צער לא גזרו על מוקצה ולכן אפשר לטלטלה כך הובא בחישוקי חמד על שבת. וכתב בשו"ת הר צבי אורח חיים א סימן רה שלדעת השלטי גבורים התירו לטלטל כל מוקצה משום צער בעלי חיים ובטלטול בעלמא, לדברי הכל יש להתיר משום צעב"ח, לכן בנ"ד יש להתיר להציל את התרנגולת". (שבת כהלכה, רסד)
בחגבים ודגים אין צעב"ח כך משמע מהתוס' במסכתנו דף צ: "... אוכל אדם חגבים בין חיין בין שחוטין ואע''ג דאסור לאכול חי משום בל תשקצו מ''מ מותר לחתוך ממנו אבר ולאוכלו על ידי רחיצה ואין בו משום אבר מן החי..."