סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםסג ע"אטז אלול תשע"ג16:35בשני מאמרים של הרב אשר גרוסברג / ‏יהודי_קדום
שקישורים אליהם מובאים היום במדור "מאמרים על הדף" מוזכר הכותל המערבי.

1. "תחומיה המקודשים של ירושלים"
2. "התחום המקודש של ירושלים"

א. האם הנקרא היום "הכותל המערבי" הוא הכותל המערבי של העזרה? ת. לא
ב. האם יש קדושה מיוחדת לכותל הקרוי היום "הכותל המערבי"? ת. לא
ג. האם עליו נאמר "לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי"? ת. לא

פשוט שאפשר למצוא במקורות תשובה לשאלות הנ"ל למשל:

1. מדרש תנחומא (בובר) פרשת שמות סימן י : "...אמר ר' אחא, לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי של בית המקדש, שנאמר הנה זה עומד אחר כתלנו (שה"ש , ב ט)...."

2. ספורנו שמות פרק כו : "(כד) ...וטבעת אחת באותו העובי למטה מכוונת בקו טבעות קרשי הצלע של מטה, והיו הבריחים נכנסים בטבעת עובי קרש המקצוע וטבעות קרשי הצלע למעלה ולמטה, ובזה היה מתחבר הכותל המערבי עם הצפוני ועם הדרומי:

3. רד"ק מלכים א פרק ח: "... א"כ אף על פי שמשכו אותם היאך נראו עדיין על פני הדביר נאמר כי לא נתנו הארון סמוך לכותל מערבי אלא הרחיקו אותו מן הכותל עד כדי שיראו הבדים על פני הדביר כשמשכו אותם כלפי חוץ ואין צריך לומר כי מקום ארון אינו מן המדה ובנס היה עומד שהרי בתוך המדה היה תחת כנפי הכרובים בתוך עשרים אמה ולא היה ממנו עשר אמה לכל רוח:"
4. מעשי למלך הלכות בית הבחירה פרק ד : " והנה זה בצפון ודרום אבל בכותל מערבי של היכל הנה דיוטא אמצעית כלה כשהגיע ה' אמות בכותל והתאים שאצלה עמדו ע"ג האוטם א"כ כשכלה דיוטא שני' עלה י' נגד כותל מערבי של היכל וא"כ בעליונה שלא היו רק שניים א"כ עמדו אלו שניים על ב' התאים החיצונים דהיינו כותל מסיבה ותאים אלו היו משולשים אבל התאים שבכותל מערבי לא הי' רק שניים זה ע"ג זה אחד בדיוטא תחתונה בקרקע ואחד עלי' תוך כותל..."
5. דרשת מרן הרב עובדיה יוסף על קדושת הכותל המערבי מיום יז באב התשע"ג. (בסוף דבריו אומר הגאון שקדושת הכותל של היום "כמו קדושת ביכנ"ס לא פחות")
6. הרב דב ליאור בתשובה לשאלה על גדר קדושת הקרוי היום הכותל המערבי: " בפשטות יש לו קדושה של ירושלים ואין בו קדושה כמו בהר הבית, שמעתי שיש אנשים שנמנעים שלא להכניס אצבעות בצדדים אבל זו חומרא יתירה."

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר