סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

פסחיםקיג ע"אז חשון תשע"ד15:56הערות לדף קיג / ‏המכריע
קיג.

א. א"ל רב לרב אסי. לאחר הצוואות של ריבר"י שגררו הרחבות חוזרים שוב לצוואות והדרכות. רב לרב אסי ואח"כ לתלמיד אחר, רב כהנא, צוואה לחייא בריה, ואחרת לאייבו בריה. מענין לעמוד מדוע כל אחד קיבל הדרכות שנות לחלוטין. (גבי אייבו יש קצת פתיח בדברי רב עצמו). ועד"ז בהמשך.

ב. הפוך בנבילתא ולא במילי, ההמשך הוא הסבר לזה, עדיף שתהפוך כלומר תפשוט את הנבילה וטול שכר מאשר להפוך בדיבורים כהנא אנא וכו' שלא יביאוך לשום מקום.

ג. שירותך בהדך. קרי תחת כנפיך. קצ"ב ממה שאיתא (אולי מקורו בזוהר), שלא יכין אוכל למחר, ואולי גם בש"ס יש מעין זה על מי שיש פת בסלו ודואג על מחר, וזה מובא בפוסקים, איך זה מתיישב עם דברי רב. ויש ליישב.

ד. לא תקנא בחיויא ובארמאה, היינו כמו אל תקנא בחטאים לפירוש א' דהיינו אל תריב עמם ואל תתגרה בהם.

ה. עד תלתא סאה. צ"ב אי עד אז רוץ לבי סודנא, אבל טפי מג' סאה יהא די והותר גם אם תטעם, או להיפך עד ג' סאה אין כדי סודנא רק ביותר.

ו. כל אגב גביא בעיא. לא נתפרשה מילה זו "אגב" בהקשר של שטרות וכדומה. ויש להאיר שיש כאן נוטריקון (ושייך להקודם, סוד נאה) אגב - גביא בעי. אשראי – אתי ספק, רעות. ודוק.

ז. הדר בא"י. כעי"ז בסוף כתובות וידועין דברי הפנ"י שם לאפוקי מהמתפרצים בעם דס"ל דסגי לדור בא"י והוי נשוא עוון גם כשפורק מעליו עול מלכות שמים ומלא חטאים כרימון.

ח. ועל עשיר המעשר. ר"ל אף דמעשרותיו מרובין וניסיונו בזה גדול.

קיג:

ט. דכתיב לא יקום ברשב"ם כלומר וכו'. וכוונתו דלא לקי על לאו דלא יקום, דזו הוראה לב"ד שלא להאמינו, אלא דממילא עובר בלא תלך רכיל ועל דא הוא דקא לקי. ומסתמא אינו אלא מכת מרדות דאל"ה בעינן התראה (או דהיה חבר וכריבר"י).

יהיו נא הדברים לעילוי נשמתו הטהורה של רבי מאיר שפירא זצ"ל מחולל הדף היומי שהלך לעולמו בלא זש"ק.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר