סוגייתנו נמצאת כלשונה גם בירושלמי
סוטה פ"ח ה"ג ו
הוריות פ"ג ה"ב, ובבבלי הוריות שם (דף י"א ע"ב) ו
כריתות ה' סוף ע"א.
כמה נקודות:
א. יש כמה אמירות שנמצאות בבבלי בשם אמוראים, ואפילו מאוחרים, כגון רבא ורב פפא, ואילו בירושלמי הם בסתמא. ובודאי שלחוקרי הגירסאות וחוקרי השתלשלות עריכת התלמודים יש מה להעיר וללמוד כאן.
ב. בירושלמי:
פטום שמן המשחה (שמות ל-כג)
ואתה קח לך וגו' וקידה חמש מאות וגו' שהן אלף וחמש מאות מנים: לעומת זאת בבבלי –
אלף שבע מאות וחמישים מנים. המחלוקת בינהם, האם 1,500 או 1,750, היא בפירוש הפסוק
ואתה קח לך בשמים ראש, מר דרור חמש מאות, וקנמן בשם מחציתו חמישים ומאתים, וקנה בושם חמישים ומאתים, וקידה חמש מאות, בשקל הקודש,
הירושלמי הבין
מור דרור חמש מאות, וקנמון בשם מחציתו של מור דרור, חמישים ומאתים,
ואם כך -
500+250+250+500 סה"כ
1,500 שקלים.
ואילו הבבלי הבין "
קנמן בשם - מחציתו חמישים ומאתים" דהיינו "
מחציתו של קנמן בשם הוא חמישים ומאתים", סה"כ חמש מאות שקלים,
וא"כ כל החומרים ביחד
500+500+250+500 סה"כ
1,750 שקלים.
המשך - בהודעה הבאה.