סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סוכהז ע"ביא אדר א תשע"ד19:54אחרים אומרים / ‏ינון קליין
מיהו אחרים? ומדוע נקרא כך?
התוס' (ד"ה אחרים) מבארים שאחרים הוא רבי מאיר. מקור דבריהם הוא המעשה המפורסם המובא במסכת הוריות (יג ב) שאחר שהתקין רבן שמעון בן גמליאל שלא יעמדו לכבוד רבי מאיר ורבי נתן, ניסו רבי מאיר ורבי נתן להקשות עליו במסכת 'עוקצין' אותה לא הכיר ולהעבירו מהנשיאות. אך, רבי יעקב בר קרשי שמע את דבריהם והלך ולמד את המסכת מתחת חלונו של רבן שמעון בן גמליאל, ומתוך כך התעורר רבן שמעון בן גמליאל לעסוק גם הוא ב'עוקצין' ולמחר כששאלו אותו רבי מאיר ורבי נתן בעוקצין ידע לענות להם ובסופו של דבר קנסו אותם שלרבי מאיר יקראו 'אחרים אומרים' ולרבי נתן יקראו 'יש אומרים'
ממעשה זה יוצא שרבי מאיר עצמו הוא אחרים. אך, בספר הכריתות (חלק א שער א אות יט) ובסדר תנאים ואמוראים כתב שקראו לרבי מאיר אחרים רק כשאמר שמועות משמו של אלישע בן אבויה המכונה אחר (כמבואר בחגיגה טו א).
ולכל אחת מהשיטות קשה. לשיטה הראשונה קשה שבהרבה ברייתות נשנים רבי מאיר ואחרים יחד (הליכות עולם שער א פרק ג אות א), לכן לא ייתכן שרבי מאיר הוא אחרים. אך, גם לשיטה השנייה קשה מהמעשה שהבאנו לעיל שם מפורש שאחרים הוא רבי מאיר (של"ה כללי התלמוד כלל יחוסי החכמים).
שני תירוצים נתנו לקושיות אלו.
ההליכות עולם (שם) מיישב שאכן בהרבה מקומות 'אחרים אומרים' אינו רבי מאיר, וכלל זה אינו מוחלט (ראה: תוס' ברכות ט ב ד"ה אחרים).
השל"ה הקדוש (שם) מבאר שבכל המקומות בהם נשנו רבי מאיר ואחרים באותה ברייתא, יש לומר שבילדותו סבר רבי מאיר כך ובזקנותו סבר אחרת, ואחרים הוא רבי מאיר.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר