סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סוכהי ע"ביג אדר א תשע"ד19:56רש"י ד"ה רב נחמן / ‏ינון קליין
בגמרא מסופר שרב נחמן חלק על רב חסדא ורבה בר רב הונא בדין נויי סוכה שיורדים למטה מד' טפחים מהסכך. לדעת רב נחמן סוכה כזו כשרה ולדעת רב חסדא ורבה בר רב הונא פסולה. כשבאו רב חסדא ורבה בר רב הונא לביתו של 'ריש גלותא' הושיב אותם רב נחמן בסוכה שנוייה ירדו למטה מד' טפחים.
על השאלה מניין היה לרב נחמן כח לקבוע בבית 'ריש גלותא' עונה רש"י שרב נחמן היה "אב בית דין ונגיד ומצוה בבית ראש גולה". מניין יודע זאת רש"י?
במסכת חולין (קכד א) כתוב שרב נחמן היה 'חתניה דבי נשיאה', כלומר שאשתו 'ילתא' (ברכות נא ב) היתה בתו של הנשיא. האם הנשיא הוא 'ריש גלותא'? מכמה מקומות מתבאר שאכן נקרא 'ריש גלותא' לעיתים בשם 'נשיא' וכפי שכתב בספר יוחסין (מאמר שני סדר האמוראים אות נ) "אבל נראה מכאן כי לפעמים קורא ריש גלותא נשיא וכן ראוי שראש גלות שבבבל הוא עיקר נשיא כמו שאמר רבי מה אני בקרבן נשיא ואמר לו כי הוא ראש גולה שבבבל. וכן לפעמים קורא גם כן התלמוד לנשיא שבארץ ישראל ראש גולה כי בעונותינו כבר היו בגולה".
על כוחו של רב נחמן בבית 'ריש גלותא', אנו למדים גם מהמעשה המובא במסכת גיטין (לא ב), "רבא ורב נחמן בר יצחק הוו יתבי הוה חליף ואזיל רב נחמן בר יעקב דיתיב בגוהרקא דדהבא ופריס עליה סרבלא דכרתי רבא אזל לגביה רב נחמן בר יצחק לא אזל לגביה אמר דלמא מאינשי דבי ריש גלותא נינהו רבא צריך להו אנא לא צריכנא להו".
עוד קשר מעניין בין ביתו של רב נחמן לביתו של 'ריש גלותא' שייך לאמורא שמוזכר בדף הבא (יא א): 'רב עמרם חסידא'. במסכת גיטין (סז ב ראה רש"י שם) מספרת הגמרא שעבדיו של 'ריש גלותא' היו מצערים את רב עמרם חסידא מאחר והיה חסיד ופרוש והחמיר עליהם באיסורים והכריחו אותו לישון בשלג, למחרת שאלו אותו מה להביא לו לאכול, מאחר וידע רב עמרם שכל דבר שיבקש הם יביאו הפוך, ביקש בשר כחוש ויין מזוג וכוונתו הייתה לקבל בשר במן ויין חי על מנת לחמם את עצמו- וכך אכן הביאו לו. אך, הבשר והיין גרמו לו לחולי ונצרך לרפואה- והלכה ילתא אשת רב נחמן וטיפלה בו ודאגה לרפואתו.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר