סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ראש השנהיב ע"אכ אייר תשע"ד13:25מעשר ירק ושמיטת ירק / ‏עלי
מעשר ירק הוא מדברי סופרים, כך למדנו היום. משמע שמן התורה אין שום חיוב לעשר ירקות.
חפשתי ומצאתי שהחיוב לשמוט את העבודה בשביעית בתורה נוגע ג"כ רק לדגן ואילנות ( הכרם כמייצג ) ולא נזכרו בציוויי השמיטה ירקות.
א. מדוע גזרו חז"ל לעשר ירקות, ומה היה קורה לולא גזירה זו ? האם זו גזירה להרחקה, אם כן איזו הרחקה ?
ב. מתוך שאלה 'קלה' זו רצוני להגיע לעניין נכבד ו'קשה' מאד.
ניתן לחלק את עניין השמיטה לשניים ושלשה עניינים :
א. שמיטת תבואות ופירות. ב. שמיטת ירקות ג. שמיטת כספים - בעניין זה לא אדון כאן.
אם אין מגדלים חיטה ושעורה, יש הכרח להשלים את החסר כי בלי מזון אי אפשר. השלמת החסר יכולה לבוא או מחסכון, כלומר שימוש בחלק מהתבואה שגדלה בשש השנים הקודמות לשמיטה בשמיטה, אך זה מחייב צמצום השימוש בתבואה הנקצרת בשנים אלו ושמירתה, או מעודפים הצומחים באותן שנים, בעיקר בשנה השישית, כהבטחת התורה לשאלת 'מה נאכל'. ( דרך שלישית היא קניית יבוא, אך אילו היתה זו דרך פשוטה ורצויה, מדוע לא ענתה התורה - אכלו יבוא ? )
פירות האילן צומחים מאליהם ואין הם מצריכים אלא שימור האילנות וקטיף. את בעיית השמיטה היה ניתן לפתור כבעבר ע"י אוצר בית דין משופר ( ולא אדון בזה מהם השיפורים, אך לשם הקיצור נניח שהבעיה ניתנת לפתרון מניח את הדעת ).
לעומת הדגנים והפירות, הירקות ברובם אינם ברי שימור בטריות, ולכן לא ברור כיצד 'רצתה' התורה שתישמר שמיטה מבחינת גידול ירקות, בלי שייווצר חסר קשה של ירקות בשמיטה, שאפילו יבוא לא יכול לפתור כראוי.
כאמור בתחילת הדברים, אין בתורה שום התיחסות לשמיטת ירקות, כמו שאין בתורה שום התיחסות לעישור ירקות. אמנם השמיטה מתיחסת לכאורה לאדמה ולא לגידולים הצומחים בה, אך הרי התורה מתיחסת לעבודות הקרקע בהקשר לסוגי גידולים שונים, ודווקא לדגנים ואילנות כנ"ל ( שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור ).
היה מתבקש אפוא לקבוע שאין כלל שמיטת ירקות מן התורה...לא עוד, מהנ"ל הבהרתי שנראה שאם יש קושי בקיום השמיטה, קושי זה נוגע ביחוד לחסר בירקות, ואין לו פתרון ראוי. אמנם כיום יש לנו שלטון בערבה ומנצלים זאת לגדל בה ירקות לשומרי שמיטה, אך בסופו של דבר זהו יבוא ככל יבוא, ואין זה מספיק לכלל תושבי הארץ.
לפי המצב כרגע צריך היה להימנע מלאכול ירקות בשנת השמיטה, אלא אם הם יבוא.
אינני רואה מישהו, אף לא צדיקים, המסוגלים כיום לאכול רק לחם ופירות חלב וביצים ובשר, וירקות משומרים, אבל ללא ירקות טריים, שנה תמימה ויותר.לכאורה, בעבר היו רגילים לאכול בשמיטה רק מזון נטול ירקות טריים כי לא היו. כמובן אפשר פשוט לטעון שבעבר לא שמרו שמיטין ויובלות.אני כותב מהצד התאורטי !
מה דעת הלומדים, הרי הדבר נראה כניסיון שאין הציבור ואפילו לא היחידים מסוגלים לעמוד בו ( כיום ) ! אני מצפה שמי שחושב שאפשר שיאמר שבכוונתו לא לאכול ירקות כל השנה הבעל"ט חוץ מירקות הערבה ויבוא, ויאמר שראוי הדבר שלא לסמוך על היתר המכירה, למרות שזה פותר את הבעיה רק לחלק מאוכלוסיית המדינה.
אשמח לקרוא תגובות והסברים בסוגית הירקות !

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר