אולי רבים שמו לב, אולי לא. ליתר ביטחון אני כותב. ידוע שהגמרא, ככלל, נראית לא מסודרת. סוגיות מגיעות בהקשרים אגביים וכו'. מאידך, במקומות רבים רואים סדר הגיוני, בפרט בסדר המשניות והפרקים, למשל מסכת יומא כמעט כולה לפי הסדר של עבודת כה"ג.
בדף של היום ניתן לראות סדר מופתי לגבי הדיונים איזו מיתה חמורה. הדיונים חוזרים על עצמם גם לחכמים וגם לר"ש. כדי להקל על הציונים, נסמן כך - לחכמים - לפי סדר החומרה. א - סקילה, ב - שריפה, ג - הרג, ד - חנק. הדיונים בגמרא על המקורות לכך מסודרים ע"פ סדר המיתה הראשונה וע"פ סדר המיתה השניה. כך: א-ב, א-ג, א-ד, ב-ג (כי ב-א כבר נידון לעיל ב"א-ב"), ב-ד, ג-ד.
וכן בסוגיא על ר"ש, אלא ששם הסדר הוא לשיטתו א-שריפה, ב- סקילה, ג - חנק, ד - הרג.
בדומה לזה, בסוגיא הארוכה בזבחים מט:-נ: על דבר הלמד האם חוזר ומלמד (בקודשים), הגמרא שואלת 16 שאלות, וישנו סדר מופתי: א- היקש, ב - גז"ש, ג - ק"ו, ד - בניין אב. והשאלות הן כך: א-א, א-ב, א-ג, א-ד ב-א, ב-ב, ב-ג, ב-ד ג-א, ג-ב, ג-ג, ג-ד ד-א, ד-ב, ד-ג, ד-ד. |