סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןו ע"בכו כסלו תשע"ט12:50השתלשלות יחס התנאים לכותים / ‏אור חדש
תי' מצד אחד היו הכותים צוררים לישראל מימי שיבת ציון וכן וודאי לא החזיקו בתושב"ע כישראל הפרושים של ימי בית שני ואחריו, כיצד אם כן מוצאים אנו שתנאים ואמוראים לא חשו לשתות מיינם ועדיין היו מחל' רבות ביחס למידת שייכותם לתורה?
אלא שנראה שבתוך הכותים היו לפחות שני זרמים משמעותיים, אחד ששימר את מנהגי אבותיהם מימי ספר מלכים שהיו נגועים בשיתוף ע"ז וכמובן רחוקים מהתושב"ע של בית שני וכן היו עוינים לישראל ולעומתם היתה כנראה קב' גדולה של כותים שהיו ביחסים טובים עם ישראל ולמדו מהם תורה ומצוות בדרך הפרושים
כמובן שכאשר היהודים באו במגע עם הכותים היה זה בד"כ עם בני הקב' השניה (שהרי הראשונים עיינו אותם) וממילא נוצר אצלם (לפחות אצל חלק מחז"ל) הרושם ש'הכותים גרי אמת הם' ואף סברו שניתן לשתות מיינם ולאכול משחיטתם וכו'
אולם נראה שעם הזמן גילו אחרוני התנאים שהקב' השניה לא רק שאינה מייצגת את ה'כותים' אלא שהינה בטלה ונכחדת בתוכם, כך כאשר שלח ר"א את תלמידו להביא יין מהכותים השייכים לקב' ב הנ"ל (שומרי תורה) וגילה התלמיד ש'ההוא סבא א''ל לית כאן שומרי תורה" הרי שהתברר שלא די שאותה קב' אינה רוב הכותים אלא שכבר לא ניתן למצוא נציגים שלהם כלל
בהתברר העניין לא נותר אלא להתייחס לכל הכותים הנותרים כפי שהתייחסו כבר מקודם לקב' א- כאל עכו"מ עוינים ותו לא

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר