סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתכט ע"אי ניסן תש"פ22:20שפופרת של ביצה / ‏עלי
הרב אנטרוי במאמרו ה...מובא בזה בחלון ה'מאמרים' טען שצריך לקרא 'ביצה' בחיריק.
בפירושו לתורה כתב בעל הטורים כך :
"אשר שם האחת שפרה. ברוחו שמים שפרה (איוב כו, יג). כי דרך המילדת שפעמים שהולד נולד מת ולוקחת המילדת שפופרת של קנה ומשימה תוך מעיו של הולד ומנפחת בו ומשיבה רוח לולד. וזהו שפרה לשון שפופרת."
לו רצו במשנה לומר שמדובר בקנה סוף שחוררו היו כותבים פשוט - שפופרת של קנה, כפי שעשה בעל הטורים, ולא - שפופרת של ביצה !
המעניין כמובן בפירושו שברור שלא היתה יכולה להיות לבעל הטורים ידיעה על היכולות של המילדות או בכלל המצרים הקדמונים, לבצע הנשמה מלאכותית, בודאי לא בילודים, לכל היותר יכול היה לדעת על היכולות בדורו, אולם זה התיאור הראשון בהיסטוריה העולמית על פעולה כזו ( לא רק בקרב מילדות אלא בכלל ) עד כמה שהצלחתי למצוא בספרות ההיסטוריה הרפואית ( ואף פרסמתי בשעתו מאמר על כך בבטאון להיסטוריה רפואית של האוניברסיטה העברית 'קורות' שאינו יוצא עוד לאור ), ולא ברור אם באמת פעולה כזו בוצעה בדורו בידי מילדות או בכלל, או שזו השערה נבואית של בעל הטורים ופירוש מקורי שלו.
בדור ובמצב בו מכונות הנשמה מלאכותית הן מצרך מבוקש, כדאי לזכור מי הראשון שכתב על הנשמה מלאכותית וכיצד הדבר בוצע...( בעצם רק על צנרור הקנה... )

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר