אם נכנסת כאן. ז"א שאתה לא מסתפק בתשובת התורה-תמימה
או שהיא לא נהירה לך דיה.
אז דבר ראשון -
כאן התשובהואנסה להסביר.
ת"ק סובר - שתשתכח הלכה ברורה
רשב"י סובר - שהיא תהיה, אבל לא במקום אחד.
הייתי מגיד זאת כ
מחלוקת במציאות שתלויה בהגדרת האחוזים.
הרי ברור שיש שיכחה כמו שנאמר
צור ילדך תשיוידוע שבימי אבלו של משה נשתכחו שלשת אלפי הלכות שהחזירן עתניאל בן קנז בפילפולו....ויכל לפ"ז להחזיר את כל התורה
השאלה אם אחוז שיכחה כזה נקרא שיכחה.
לת"ק כן
לרשב"י לא.
כעת.
יתכן ששורש המחלוקת טמון במחלוקת
רבה - עוקר הרים - מחזיר את התורה בפילפולו - רשב"י
ורב יוסף - סיני - מה שישכח...נשכח - ת"ק דידן
(ולכן היה חשוב לו הגמרא גמור...אפילו שזמורתא תהא)
---------------
כ"כ אפשר לקשר למשנה באבות...פ"ג מ"ז
רַבִּי דּוֹסְתַּאי בְּרַבִּי יַנַּאי מִשּׁוּם רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר,
כָּל הַשּׁוֹכֵחַ דָּבָר אֶחָד מִמִּשְׁנָתוֹ, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ,
שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ד) רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ.
יָכוֹל אֲפִלּוּ תָקְפָה עָלָיו מִשְׁנָתוֹ,
תַּלְמוּד לוֹמַר (שם) וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ,
הָא אֵינוֹ מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ עַד שֶׁיֵּשֵׁב וִיסִירֵם מִלִּבּוֹ