סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליב ע"אכג אדר תשפ"א18:16ירושלמי מהודר ביופיו על מסכת שקלים במחיר / ‏אמלתראותקובץ מצורף להודעה
ברוך השם בעוד פחות מחודש מתחילים בדף היומי את מסכת שקלים. כידוע מסכת שקלים שבסדר הדף היומי היא מסכת ירושלמית.

זאת הזדמנות חד פעמית להכיר דרך מסכת שקלים את מפעל הפירוש של מכון הירושלמי מסכתות עם פירוש אור לישרים של הרב יהושע בוך שליט"א – פירוש שהוא המילה האחרונה בפירוש הירושלמי במהדורה אסתטית ובמחיר מצחיק – סך הכול 50 שקלים (פלא 052-6522518) – קובץ מצורף.




==
בדף קשר הקודם הזכרנו שהרעיון של פורים המשולש הוא רעיון של הירושלמי.

הסיבה לכך שאם טו באדר חל בשבת לא ניתן לסעוד סעודת פורים בשבת בגלל שיש להבדיל בין שמחה שנעשית על ידי בית דין לבין שמחה שמקורה בידי שמים (ירושלמי מגילה א, ד).

אולי הסבר העומק של ההבדל בין שמחה בידי אדם לשמחה בידי שמים הוא ההסבר שנציג לקמן, או שאולי מדובר בהסבר אחר, אולם הסבר שעונה גם הוא על השאלה מדוע לא אוכלים סעודת פורים בשבת.

המפתח הוא סעודת ראש חודש שאינה נעשית בשבת. מדוע היא אינה נעשית בשבת, כיוון שאם היא תעשה בשבת, הרי שהיא תבלע בשבת, והרי הירושלמי מרומם את כבוד החגים וצריך לציין את ראש החודש. אם כן מציינים אותו ביום ראשון. אותו דבר אם הייתה סעודת פורים בשבת, הרי היא הייתה נבלעת בשבת וצריך לדאוג לכבוד הפורים.

קרה השנה משהו מדהים ביום טז באדר (שרק בירושלים ערכו אז את סעודת פורים) התחילו בדף היומי ללמוד את פרק ערבי פסחים. לדעת הירושלמי כבר מט"ז באדר אנו נמצאים בערב פסח. דבר זה נלמד מסיפור חוני המעגל (שלפי מגילת תענית ומביאו הירושלמי (כאן) התרחש בכ באדר). חוני המעגל אומר לציבור צאו והכניסו תנורי פסחים. אומר הירושלמי שערב פסח היה. לפי הירושלמי כבר מאחרי פורים אנו נמצאים בערב פסח.



חזקו ואמצו

אברהם בלס

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר