שבתכז ע"איח אלול תשפ"א09:41בנין אב חלקי? הכיצד? / דניאלראובן
הגמרא שואלת מה טעמו של רבא להגיד שבגד שהוא לא צמר ופשתים נטמא בשלושה על שלושה. הגמרא מביאה שמזה שכתוב בטומאת שרץ מת: "או בגד" רבא מרבה שיש דברים אחרים מלבד צמר ופשתים שכן נטמאים.
הגמרא שואלת, מה אביי יעשה עם הריבוי,
הגמרא עונה שאביי לומד שמהמילה "או" לומדים שבגד צמר ופשתים שלוש על שלוש מקבל טומאה משרץ.
ומה רבא יענה? רבא עונה שהתורה אמרה "וְהַבֶּגֶד" ללמד שבגד צמר ופשתים שלוש על שלוש יקבל טומאה בנגעים, ואנחנו לומדים שכל פעם שכתוב בגד בתורה (בנין אב) הכוונה לבגד צמר ופשתים, וממילא הדין הזה מובן מאליו שקיים גם בטומאת שרץ. ומה אביי יענה? אביי עונה שבאמת יש בנין אב, אך חלקי. באמת בטומאת שרץ מדובר בצמר ופשתים, אך אי אפשר להגיד שייטמא בשלוש על שלוש כי זה חידוש שהתורה כתבה בנגעים שחמורים יותר משאר טומאות (כמו שרואים שיש צרעת אפילו בשתי וערב).
השאלה שלי היא: איך אביי "מפצל" את הבנין אב? הרי אם כך מי אמר ש"בגד" בטומאת שרץ - הכוונה לצמר ופשתים? אולי רק בנגעים החמורים מדובר בצמר ופשתים, והבגד כאן הוא בכלל בגד אחר. במילים אחרות, איך אביי עושה רק השוואה חלקית?
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום